Det blir som det blir när det blir

1 05 2010

Solen har hälsat på. Som om det vore den allra naturligaste sak att skina in genom mina smutsiga fönster. Som om det grå och regniga aldrig funnits. Som om jag vore värd det. Allt blir så mycket lättare när man känner sig värd något, även fast man kanske inte egentligen är det.

Men så var fallet i vilket fall som helst. Det slog mig att jag fortfarande inte har en aning om hur jag ska kunna tvätta mina fönster. De går utåt. För att släppa in ljummen luft i min lägenhet slår jag helt enkelt upp fönstren mot världen. Men återigen, hur jag ska tvätta dem vet jag inte. Jag känner inte för att riskera livet för solens skull. Märkligt.

Men jag tror att hunden vill ta en promenad. Jag vet att jag vill det. Bara helt lugnt och stilla. Vi ska inte gå någonstans speciellt. Bara ut, ifrån den här huvudvärken och den krångliga magen jag har. Ut dit inga väggar når.

I morgon får jag besök av mina vänner och jag ser redan fram mot det. Även om de senaste dagarna har varit sådan där jag inte klarar att möta en enda människa. Det har varit för svårt att tänka sig att öppna munnen och prata. Så jag har sovit och vilat och försökt finna balans igen. Vad jag än kan säga så säger jag det inte under sådana dagar. Tyst och stilla väntar jag på att tankarna ska komma och överlämna sig till mig. Att de ska vila i min famn och sedan vakna och väcka mig. Det är som det är med tankar. De har en förmåga att ställa till det.

Det händer, rätt ofta, att jag tänker att jag inte orkar tänka de där tankarna som ploppar upp. De kan vara som en dålig partner. Ett vidrigt ex. Det där händer när man har de där två olika kanalerna i skallen i gång. Eller ska jag snarare säga mer än en kanal. När man tänker tankar om att man tänker andra tankar samtidigt som man tänker de där första. Fasen, det är som att bo mitt på en motorväg ibland.

Åtgärder

Information

Kommentera

