Allt är gjort av plåt

7 05 2010

Sitter och sitter. Lagom kär i livet, lagom i hatberedskap. Funderar på att fundera men kommer fram till att jag inte tänker göra slika ting idag. Det räcker med resten av all annan tid till det. Ätit och druckit och gäspat och skrivit och tjatat och klappat både hund och katt, andats in ren och smutsig luft och drömt om att drömma.

Utbytbar förvisso. För alla andra. Men för mig är jag sannerligen inte det. För mig är jag allt jag vill vara. För mig är jag allt. De omkring mig skulle inte existera för mig om jag inte vore mig. Då skulle de kanske inte ens finnas en del. Märklig tanke men ändå fånigt sann.

När nu mörkret fallit så finner jag mig själv inne i min lilla värld igen. Där väggarna är gjorda av plåt, sten, betong och stål. Där mörkret lindar sig som bomull kring dem. Där pengar och makt och glans inte längre spelar roll. Där vita skärp är gårdagens nyhet och de svarta är det nya svarta. Allt är gjort av plåt mamma. Allt är gjort av plåt.

Jag kommer nog somna lycklig. Vakna trött, men lycklig. Leva lycklig i flera sekunder. Vara allt jag drömt om och lite till. Sedan faller jag väl igen och får börja klättra igen. Men, fan, jag har huset fullt med stegar och världen är full av klister.

Så idag är en bra dag. Fast den började så segt och eländigt. De där dagarna som visar sig vara bra dagar översköljer mig nu för tiden. Förut, när jag var liten och trodde att jag inte behövde andra människor, så började dagarna åt helvete och sedan grävde jag mig nedåt minut för minut. Eld som svedde mitt breda arsle och min stolthet som ständigt brann.

Nu är jag glad bara över att vakna. Gnugga sömn och mardrömmar ur ögonen och studsa upp, hälsa katten och hunden godmorgon, sätta på kaffe, hämta tidningen och veta att oavsett om dagen blir som den blir så kommer det alltid nya dagar. I alla falla så länge man vaknar på morgonen. Gör man inte det får man väl ta tag i det problemet då liksom.

Allt är gjort av plåt mamma
allt är gjort av plåt
Allt är gjort av plåt mamma
Allt är gjort av plåt
Jag skriker å bankar å låter

Jag sjunger å spelar å gråter
Ingenting att göra åt
Allt är gjort av plåt

Allt är bara båg mamma
allt är bara båg
Glorian som en hatt men
Hin Håle i min håg
Han som hänger där på krucifixen
snor dina stålar, slår i sig en fix sen
Allt är bara båg mamma,
Jesus är en drog

Pappa flyger JAS mamma
pappa flyger JAS
Pappa flyger JAS mamma,
hjälmen gjord av glas
Han tar mig upp i sin himmel
Högt över stadens vimmel
Ge motorn mera gas
Pappa flyger JAS

Fickan full med hål mamma
fickan full med hål
Fickan full med hål mamma
skål för Helmut Kohl
Vi pröjsar några få ecuer
så vi får billig fylla å nya vyer
Fickan full med hål mamma
Skål för Helmut Kohl

Hjärtat en bit kött mamma
hjärtat en bit kött
Hjärtat en bit kött, mörat, blodigt, rött
Kränger smärta, kränger hjärta
Hjärtat krymper till en ärta
Hjärtat en bit kött, mamma
Sårigt, fult och dött.

Allt är gjort av plåt mamma
allt är gjort av plåt
Allt är gjort av plåt mamma
Allt är gjort av plåt
Jag skriker å bankar å låter
Jag sjunger å spelar å gråter
Ingenting att göra åt
Allt är gjort av plåt

Åtgärder

Information

Kommentera

