Ett försök att förstå

7 05 2010

Jag tänker på att jag inte känner några missbrukare alls. Alltså, inga ”bänkmänniskor”. Inga utslagna. Jag känner till en del som tror att de har koll men som obevekligt kommer finna sig inte ha det men det är inte för mig att predika om. Varje gång en alkis öppnar käften om sådant så tycker folk bara att man ser spöken på ljusan dag för att göra sig själv lite finare. Så de får väl snubbla själva.

Men förövrigt känner jag inga alls. Jag känner till några. Men det beror mest på att jag sett dem på stan och gått förbi precis som alla andra med en klump i magen. Kanske, hoppas jag, är min klump mest här rörande från att jag vet att jag själv kunde vara utslagen och borta istället för att vara rädd för att bli slagen eller vad nu man är rädd för när man går förbi en alkis som pissat ner sig. Eller att jag vet att livet inte är över än och att allt kan ändra sig på en sekund. Att jag själv kanske sitter där en dag. Även om jag absolut inte vill.

Men Cattis skrev ett inlägg väl värt att tänka på. Om hur det finns en person bakom varje missbrukare, bakom varje utslagen, bakom varje siffra i statistiken och bakom varje dödsannons, bakom varje gravsten och bakom allt det som vi andra kan bläddra förbli i vår livs webbläsare. Jag känner ingen sådan. Eller, det gör jag ju. Det gör nog alla. Någon man gått i skolan med som man bara inte orkar prata med fast de överfaller en på torget. Någon som man delat buss med allt för många gånger. Någon man lekte med som barn. Någon som man är släkt med.

Så nästa gång man går förbi en sådan där utslagen skrälande skrikande smutsig varelse så ska man nog vara förbannat noga med att komma ihåg att även den har varit någon som hade drömmar och tankar och att de där drömmarna och tankarna finns kvar i den. Bara längre in.

Åtgärder

Information

One response

8 05 2010
Cattis

Aj, det där kändes!
…å du har så rätt, det finns ett människovärde bakom varje utslagen pundare, alkis och gravsten!

Kommentera

