Åldern på mitt hjärta

8 05 2010

Min ömma moder var 19 år yngre än min oömma fader. Dessutom väntade de med att skaffa barn och när väl barnen dök upp visade det sig vara jag. Så nesligt. För mig. Att ha en far som var 48 och en moder på 29. Hur det spökade för mig i alla år. Hur det slog ned mina andar och min livsduglighet.

Men mina första år var bra. De spenderades med min oömma fader eftersom han var hemmavarande då hans nerver voro klena. Liksom hans sons skulle med åren visa sig vara. Mor arbetade och stretade medan jag och farsan gick promenader och letade fornminnen.

Men återigen. Som det hemsökte mig. Åldersskillnaden. Själv var jag 20 fyllda när min äldsta son gjorde entré och på den vägen är det. Fast ju mer jag funderar ju mindre spelar åren roll. Det handlar väl om det man bär i hjärtat och när jag lyssnar på min moders berättelser om hur de tillsammans satte kyrkklockan på stadsdelen de bodde på i klang en tidig nyårsdagsmorgon så finner jag att man kan vara ung i hjärtat tillsammans. Ett upptåg helt i min smak.

Så år är inte det viktiga. Det man bär i hjärtat är det som spelar roll. Ibland är en del äldre än sin kropp, ibland är de yngre. För det mesta bor det både en yngre och en äldre person i samma kropp.

Kroppen blir till mull till slut men sinnet dör nog aldrig tror jag.

Åtgärder

Information

2 responses

8 05 2010
Junie

Hm, åldersskillnader… ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag skulle nog kunna skriva en hel uppsats om det, utifrån egna erfarenheter. Folks åsikter, rädslor och fördomar framför allt, man tror att det inte ska spela någon roll men det tär, trasar sönder. Starkt av dina föräldrar att hålla ihop trots så stor skillnad. Eller så var det annorlunda förr, vad vet jag.

8 05 2010
WoB

Jo det är sannerligen ingen lätt sak att tampas med kan jag vis av egen erfarenhet säga. Det är som att vara tre i ett förhållande när allt och alla ska tycka om saker och ting.

Kommentera

