Kärnan i mig spottas ständigt ut

8 05 2010

Man kan sitta i evigheter och fundera på vem fan man är. Man kan sitta i samma evighet och fundera på varför andra uppfattar en som de gör. Sen kommer givetvis tanken på att man själv bara kan uppfatta att andra uppfattar en som man själv uppfattar att de uppfattar. Det tar aldrig slut.

Så någonstans får man väl hitta kärnan, den som är en själv. Jag får göra det. Jag måste det. Sluta spegla mig i andra. För så har jag gjort i hela mitt liv. Lyssnat, ivrigt, på vad som sägs om mig. Slirat runt i livet och letat efter stadga. Funnit moräs efter sumpmark och kvicksand efter det. Sjunker mest hela tiden.

Fast gör vi inte alla det? I ett samhälle som hyllar den egna personen och dissar alla andra. Men där det känns fel i magen att människor behöver blöda i en värld full av plåster. Jag vet inte. För tusan, jag vet ingenting. Ibland vet jag mindre än det. Ibland slår det mig att jag vet allt men lika snabbt slår livet mig med vetskapen om att jag återigen har fel.

Jag har blivit kallad mycket. Det mesta som sägs bakom min rygg hör jag. Mina öron är utmärkta även om mitt vänstra är en smula dövt. Ibland har jag lett och viljat bli ledd. Men även om man ler så kanske man gråter nästa sekund.

En del tycker om att trycka ner när annat är dem förutom. Själv är jag likadan. Eller just sådan. Men jag vill ha förändring. Jag är trött på oss alla. Hur vi lever dag för dag utan att ens tänka tanken på att andra lider. Lider på riktigt. Inte sådär svenskt smålider utan dör.

Fast jag gör ju inget för det. Skickar lite pengar till olika organisationer och sedan tar jag bussen till stan och köper mjölk. Så märkligt. Så fel. Jag rannsakar mitt samvete och flyr svaren hela tiden. Som vi alla gör.

Åtgärder

Information

Kommentera

