Huru vår hjälte frågar sig vem han är

9 05 2010

Hon bad mig fundera på vem jag är, den goda terapettan. Faen vad jag funderar. Kommer fram till mest ingenting. Bilden jag har av mig själv stämmer föga med den jag ser i spegeln eller orden jag skriver. En glad skit. Fast så deppig att färgen ramlar av väggarna när jag går förbi. En som inte tar något som helst på allvar men som hela tiden är allvarsam. Skrattar när jag borde gråta och gråter när jag borde sova. Sover när jag borde ansluta mig i ett lydigt led till arbetslinjen och rullar hela tiden undan i tanken.

För böhvlelen, ska det vara så svårt att svara på en enkel fråga kring vem man är? Fast det är nog svårt för de flesta tror jag. Lever vi inte alla lite i det fördolda? Du vet, håller skenet uppe och allt det där. Men man väljer ju sitt egna sken så det är ju inte så pjåkigt att hålla det uppe då. Man har ju själv valt det. Det är något jag kommit på den sista tiden. Att vi blir vad vi vill bli. Kanske inte så att vi gör det vi vill göra, men vi är det vi vill. Vill man framstå som snäll fast man har ett smutsigt hjärta är det inte så svårt och då får man väl leva med att man anses snäll då. Eller obstinat eller vad man nu väljer för väg i livet. Stark. Kanske?

Den där jäkla fällan jag tyckte mig vara fången i, den som glad och trevlig och slarvig och artig och inte speciellt djupare än en fågeldamm var ju mitt egna val att gå in i. Så klart finns det mer i mig. Precis som det gör i alla. Här i min WoBWorld har jag valt att presentera mig som svår och deprimerad och ångestfylld och kärlekstörstande och en obotlig besserwisser. Men det är ju helt ett medvetet val. För att få de där bitarna av mig ur systemet liksom.

Så det är en trösterik tanke att man kan välja vem man vill vara. Någonstans är man nog rätt likadana alla vi som lever i världen just nu. Vissa bitar är bara förstärkta, av andra och främst av oss själva.

Man blir vad man gör sig.

Åtgärder

Information

Kommentera

