Mitt samvete, din hämnd

9 05 2010

Jag fick en såndär underbar påminnelse på mobilen, skickad från Google kalender där jag fick reda på att Elfsborg spelar idag igen. Nu visste jag det ju redan innan, men det känns gott att påminnas om underbara saker. 2 timmar där jag får glömma mig själv och allt annat än det som sker på planen. För annars så är det en rätt så tråkig dag. Väldigt tråkig till och med. Oändlig och långsam och grå och tråkig. Söndag i hjärtat och i kalendern.

Det är så mycket som sker som inte borde hända. Den uppsökta ensamheten blir en boja, lukten som ligger över lägenheten, den av rök och svett och plågsamt liv sticker i näsan. Min nacke värker och jag har inga piller hemma. Bara en avslagen öl och kallt kaffe. Blommorna jag fick på min födelsedag slokar och vissnar. Även fast jag bytt vatten varje dag och hoppats att mitt prat ska få dem att överleva sin tid.

Musiken jag spelar är eftertänksam och långsam. Som det tröga blodet i mina ådror. Försöker bli ren men kan inte hur jag än försöker tvätta bort skammen över att befinna mig där jag gör i livet. Andra, de hela och rena, jublar när det är julafton men jag känner mest att jag varit ett styggt barn. Våren borde blomma men vissnade redan i förrgår. Jag längtar efter att vara älskad, åtrådd, trodd på. Det gör mig mest uppgiven. Hjärtats slag är hårda och ojämna.

Men min ande svävar fritt. Jag flyger högt över mitt liv. Glömmer ensamheten och sorgen och allt det arga i mig för några sekunder. De är oändliga de där sekunderna. Jag tänjer dem tills de lever ett helt liv inom mig. Allt som gått sönder och skär andra blir till helt och mjukt. Svag men vid liv.

I trapphuset vid min dörr igen
Glider in över tomglasen
Ett dåligt samvete kommer hem
Kommer du igen?
Är allting glömt, förträngt?

eller

Trivs du i min trasiga värld
Håll ut var du än är
För nu kan det bli så där obehagligt igen

Jag hör dig stänga min dörr igen
Du rinner ner över trappstegen
långsamt lägger sig tystnaden
kommer du igen?
Mitt samvete, din hämnd

Vem söker du?
Vad söker du?
Vem söker du?

Du vet ju vem som bor här

Åtgärder

Information

Kommentera

