Orden som vapen

9 05 2010

Elfsborg spelar mot Mjällby. Det är säkert en trevlig hål… plats. Men namnet är onekligen en smula lustigt. Jag lyssnar på webbradion och finner att de pratar lustigt där med. Vilket gör det hela ännu lustigare. SÅ om vi inte vinner nu så blir det ju fantastiskt otrevligt. Mot ett lag som har ambågaj. Vilken på svenska betyder armbågar. Tydligen. Men så spelar ju Elfsborg på bojtaplan. Hur kul som helst.

Förutom då om man själv hör sin egna dialekt i radion. Hua vad det låter. Eller ännu värre. Sin egna röst inspelad av någon elak missunnsam person. Det är då man förstår varför Borås anses som både bonnigt och tråkigt. Dessa rullande r som blir liksom gutturala. Fast de flesta dialekter är ju snart utrotade. Jag hör hur ungdomar i min vackra stad pratar som om de vore födda på Sergels torg. Hur det där gick till vet jag då rakt inte. Fast å andra sidan så använder de ju mest bara vokalerna i alfabetet. Å, ä, ö. Liksom. Eller det där ordet som nog, tror jag, betyder,” jag vet inte”. Venne.

Fråga en ung person om vad som helst, precis vad som helst och svaret blir :venne. De vet fan inte. De vet ingenting. ”Är jorden rund?”. ”Venne”. Hur hopplöst som helst. Hur de där ska kunna ta över landet och leda oss till framgång övergår mitt förstånd. Ja, jag venne när det gäller det där.

Hur ska det gå till? Riksdagen och regeringens svar på alla frågor blir ”venne, liksom, asså”. Vi går mot en ny istid, jag lovar.

Men i vilket fulla fall så spelar Efsbojg mot Mjällby på bojtaplan. Som sagt. Oerhört skojsigt.

Åtgärder

Information

2 responses

9 05 2010
Junie

Hahahaha!! Venne. Tänker på min kusin då, hon brukar använda det… ordet, eller vad man ska kalla det. Fast hon är från Linköping. Var ligger Mjällby? Eller nä, jag googlar… Aha, utanför Halmstad. Det förklarar ju en del.

Hur pratar man i Borås? Liknande göteborgska?

9 05 2010
WoB

Visst är det ett vidrigt ”ord”? Min kära dotter säger det vad jag än frågar henne. Om jag frågar henne om hon är korkad säger hon bara ”venne”. Mina gener har tydligen vilat sig lite 🙂 Även fast hon är smart tösen så låter hon som om hon vore lobotomerad 🙂

Hm, man pratar Boråsiska. Liksom. Nä, Göteborsgska pratar bara Göeborgare. Gudslekov 🙂

Kommentera

