Med hjärtat djupt i bröstet

12 05 2010

Det är ytterst förvirrande att vakna pigg och utvilad men efter dagens första kaffe bli stentrött. Hur fasen hänger det ihop? Borde det inte bli ännu piggare och nytrare i kroppen efter en rejäl dos koffein och medhörande nikotin? Funkar jag annorlunda än alla andra? Kanske skulle jag börja ta koffeintabletter som sömnmedicin? Borde jag ge min kropp till forskning?

Fast jag avstår nog gärna. Än så länge har jag faktiskt nytta av min kropp, tro det eller ej. Den må vara en smula nedsliten, lite krum liksom, men den tjänar sitt syfte för mig. Den tar mig till affären till exempel. Dit hade jag då rakt inte kommit om jag inte hade haft en kropp. Tror jag. Eller, kanske hade min ande flygit dit? Fast hur skulle jag då få med mig plånboken? Utan kropp inga kläder, utan kläder inga fickor. Inga fickor ingenstans att ha den där plånboken. Nä, forskningen får allt vänta lite. En sisådär 50 år hade jag tänkt mig. Minst.

I övrigt är det en grå och kall dag. Så det kanske är helt ok med lite trötthet, för en som går och slår dank mest hela tiden ändå. Våren håller sig verkligen borta. Det där med väder är tacksamt att prata eller skriva om. Jag märker att jag varje morgon lämnar en mer eller mindre detaljerad rapport kring vädret. Men det är ju så fundamentalt hur vädret är och påverkar humöret. Skriver jag att solen skiner så kan ju den ivriga intresserade läsaren med en gång förstå att nu mår Carlzon bra. Samma sak om jag som idag påpekar att det är kallt och grått. Då blir Carlzon trött. Trött och skör.

Förra våren var det den tidiga och kraftiga värmen som avhandlades bland människor. Sen blev det den regniga sommaren. Den mörka hösten. Den vintriga vintern och nu är vi då framme vid den kalla och våta våren. Man har alltid något att prata om när man drar upp väderkortet ur ärmen.

Härinne är det däremot både varmt och torrt. En smula ostädat törhända men vad tusan. Man kan inte få allt. Jag läste i tidningen att man ska städa mindre för att undvika allergier. Jag är inte allergisk mot något kan jag berätta. Sen får var och en dra sina egna slutsatser från det där själva.

Men jag tror nog att det nu blir en dusch och sedan ut i allt det där kalla för en promenad med hunden. Jag har börjat säga att det finns inget dåligt väder, bara mer eller mindre pinknödiga hundar. Min kära Kita syns mig bli pinknödig lite titt som tätt, alltid på sämsta möjliga tid. Gärna när jag nyss gonat ner mig i soffan för att titta på en film eller bara fundera kring viktiga saker som varför det ska vara så förtvivlat viktigt att låtsas att man inte tittar på melodifestivalen.

I vilket fulla fall så är det matchdags idag igen. Igår var det hockey där Tre kronor gjorde bort sig totalt genom att vinna med minsta möjliga marginal över den ostolta hockeynationen Frankrike. Idag är det Elfsborg som möter AIK hemma på arenan och vinner inte Elfsborg den matchen ska jag äta upp min hatt. Eller förresten, det verkar bra torrt. Men ajg lovar att äta en god stek om de inte vinner. Ja, jag är så säker på att de vinner att jag lovar äta en stek även de vinner. Vad allt göra man inte för sitt lag?

Åtgärder

Information

Kommentera

