Tidens gång och mitt sittande

17 05 2010

Dagen bara rullat på och jag hänger hjälpligt med. Det är en sådan där mellandag. En som inte gör så mycket väsen av sig, den är mest bara en massa tid som klumpat ihop sig och bestämt sig för att bilda en dag. Man äter och dricker kaffe och går ut med hunden och läser lite och glor på nätet som om det vore svaret på alla frågor man har om livet.

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men helt plötsligt blev det kväll. Även fast det är ljust ute. Det är märkligt. Det var ju inte länge sedan, inte länge sedan alls, som det var svart och kallt vid den här tiden på dygnet. Det var inte alls länge sedan det hade varit svart i en evighet. Man kan klaga på vädret och skänka djävulen en tanke när regnet faller och vinden viner. Men det är ljust medborgare. Det är ljust och det gröna börjar ta över hela universum. Så inte bryr jag mig så mycket om att det inte är 27 grader i skuggan. Inte än i alla fall. Vi är ju bara i början på den underbara resan som kallas sommar är.

Jag har sovit en stund på eftermiddagen. Det brukar jag inte göra nu för tiden. Men likaså sov jag som en sten på soffan i lugnet som skapas av de ljud som en hund och en katt ger ifrån sig i ett annars tyst hem. Jag övar mig på att leva i tystnad. Det går sådär. Lusten att sätta på något som låter, någon musik, nästan vilken som helst, tar ofta över. Men trägen vinner sägs det. Så jag trägar.

—————-
Now playing: Rage Against The Machine – Wake Up
via FoxyTunes

Åtgärder

Information

Kommentera

