När tröttheten slår till

24 05 2010

Ibland förirrar sig mina tankar och jag inbillar mig att jag är frisk. Att jag är som alla andra igen. Men då slår livet vänligt men bestämt näven i bordet och påpekar att så är det inte alls. Inte än i alla fall. Det är när den där enorma tröttheten dyker upp.

I förrgår var ju min son här och igår hade jag först goda vänner över på en enklare middag och lite senare kom några andra vänner på lite kaffe. Idag är jag helt slut. En förlamande trötthet som bor i varje cell i min kropp. Som om jag ägnat de senaste dagarna åt att springa från nord till syd-pol. Jag har druckit kaffe och försöker hitta kraften till att gå ut med Kita, hunden men den kraften undflyr mig än så länge.

När jag vaknade var jag sådär trött att jag inte orkade vända mig om i sängen ens. Bara låg där och kippade efter luft som en fisk på land. Jag behövde verkligen gå upp för jag var pinknödig som bara den, men ändå låg jag länge med värkande blåsa och bara försökte vända mig och och sedan gå upp.

Att man kan bli så trött av att umgås med folk. Hur fånigt är det inte. Min kropp säger åt mig att det blivit för mycket av det goda och stänger liksom av. Det är som att det inte finns kaffe nog i hela världen för att pigga upp mig tillräckligt mycket för att orka ta tag i dagen. Så jag ligger väl lågt idag då. I morgon ska jag terapias så då finns det inte plats för trötthet i livet.

Men. Ett stort men. Jag mår likt förbannat bättre än jag gjort på många år. PÅ väldigt många år faktiskt. Den där inneboende rastlösheten som hela tiden drivit mig hit och dit och fram och tillbaka och hållit mig vaken så många nätter har lagt sig till ro. Jag har sagt det många gånger men säger det igen. Ibland måste man nog krascha totalt för att bli frisk. För innan jag föll så var jag ju inbillningsfrisk. Höll mig flytande på kaffe och öl och nikotin och mina egna tankar om egen outslitlighet.

Så vad fasen. En trött dag hit eller dit är inte så illa. Men jag tror nog bestämt att jag ska lyssna till kroppen och bara ta det lugnt i dag.

—————-
Now playing: The Rolling Stones – Plundered My Soul
via FoxyTunes

Åtgärder

Information

4 responses

24 05 2010
puffan78

Trots trötthet så är du fin. ^^

Och det där med umgänge… det ÄR extremt uttröttande. Man får nog försöka dela upp det i lagom doser och inte ta allt på samma dag.

Kram till dig 🙂

25 05 2010
WoB

HAha, tackar! Jo det är fasen att man ska bli så trött av att ha det trevligt. Ytterst märkligt!

26 05 2010
Prinsessan

Vilket bra ord: ”inbillningsfrisk”.

26 05 2010
WoB

Det var en kollega som en gång vände sig till mig och sade: Jonas, du är inte inbillningssjuk, du är inbillningsfrisk. Hon visste bättre än mig att jag borde göra något åt mitt låtsade tillstånd. Så här i efterhand så kan jag väl säga att jag där och då borde rest mig upp och bara gått ut ur det där stället och fortsatt gå. precis som jag gjorde 3 år senare men med värre konsekvenser.

Men det är ett bra ord och jag tror rätt många lider av det tillståndet.

Kommentera

