Sörjan i mellanöstern.

31 05 2010

Det är som att ge sig rakt ut i ett getinbo, att ens tänka på det som skett i natt med Israels uppenbara övervåld mot Ship to Gaza. Man kommer onekligen bli beskylld för att vara antisemit, det blir man direkt man andas kritik mot staten Israel. Man kommer bli beskylld för att vara kommunist, det blir man lika snabbt, strax efter antisemitkortet är uppdraget. Men för tusan. Är inte detta i grövsta laget? När ska det ta slut?

Om jag förstått den knapphändiga rapporteringen så hade de fredliga på skeppen inte visat sig vara fullt så fredliga, inte allihopa. En del hade haft fräckheten att använda trä och metallkäppar mot en av världens bästa militära styrkor som bordat skeppen på internationellt vatten. Svaret blev eldgivning och ett antal döda människor. Människoliv alltså. Folk med föräldrar och kanske barn och partners. Döda. För att någon av soldaterna kände sig hotad av käppar. PÅ internationellt vatten.

Jag upprepar samma sak som jag påpekat ett antal gånger på mina bloggar. Det är inte folket i landet, inte judarna som religiösa människor jag riktar min vrede mot. Men mot staten Israel som tycks kunna göra precis vad som helst, precis vad som helst och hela tiden peka på att de är hotade. De är ett av fåtal länder med atombomber, de har en av världens starkaste militära styrkor och de är rädda för pinnar.

De har stängslat in sina grannar, svälter mer eller mindre ut dem, tillåter inte att folket i Gaza får bygga upp det som Israel bombande sönder och de ser aldrig, aldrig liknelsen med att de skapar ghetton. Precis som Tyskland gjorde. Samma metod, bara omvända roller. Hade invånarna i Warszawas ghetton skjutit raketer över stängslet hade nog ingen såhär i efterhand tyckt det var fel. Hade de gömt sig bakom folket hade ingen tyckt det var fel eller ens konstigt. Men folket i Gaza är fångade i en mardröm skapad av Israel och FN som gav bort deras land på grund av dåligt samvete efter andra världskriget. Det är ju så det är. Skillnaden mellan vad jag anser om detta och vad staten Israel och dess vänner anser är ju att Israel hämtar sitt mandat från bibeln. De har blivit lovade detta land av Gud och så är det bara.

Så det kan fortsätta göra som de vill. Infiltrera, lemlästa, döda och invadera och stänga av och ändå tittar världen på med milt översinne och tycker att de kanske skulle lugna ner sig lite för det ser illa ut.

Jag fattar fan ingenting.

—————-
Now playing: Bruce Springsteen – Darkness on the Edge of Town (
via FoxyTunes

Åtgärder

Information

One response

1 06 2010
Cattis

…och jag bara håller med dej!
Även om jag inte heller fattar!

Kommentera

