Livet i baktakt

3 06 2010

Sommardepression. Finns det något sådant? I så fall har den drabbat mig. Solen skiner men jag känner mest en obehaglig tomhet. Som om all sol i världen inte skulle kunna lysa upp mörkret i vrårna. Fast det är ju inte så egentligen. Det är bara jag som drabbats av ett av livets små bakslag och än en gång visat mig otillräcklig att hantera det. Det är ju ingen riktig depression, mest bara en smärtstillande nedstämdhet. Ett tillstånd av grov tycksyndommigsjälv-sjuka. Alltså inget sjukligt. Bara irriterande.

Men det blir gärna så när jag blivit riktigt arg över något och det har jag ju varit. Är jag ju. Igen. Någonstans inbillade jag mig att dagarna av oändlig frustration och ilska var över men det räckte med att världen återigen visat sig vara tokig för att jag skulle koka över. Jag vet inte om det var med rätta eller om jag har fel men faktum kvarstår. Det är vad jag känner.

Men mitt i allt det där vansinnet har jag levt mitt liv, sin gilla gång som det brukar heta. Förutom att Kita, hunden, är sjuk i något som veterinären inte riktigt visste vad det kunde vara, trots blod och urinprover, röntgen av buken och diverse klämmande på den bastanta hundkroppen. Men nu klämmer jag i mediciner i hunden, trots hennes bestämda uppfattning om att sådant inte alls behövs. Två gånger om dagen bråkar vi en stund och sedan dricker hon vatten, liter efter liter efter liter medan febern ligger och skvalpar strax över vad som kan sägas vara bra. Det där skrämd skiten ur mig. Helt fullt och fast.

Man kan nog inte riktigt förstå hur mycket ett sjukt husdjur påverkar ens egna sinne. Det är som att livet blir en enda skarp puls i öronen. Tankarna hänger inte riktig med och jag kan känna att jag vill skaka jycken tills hon börjar prata på männisors vis och kan berätta för mig vad det är som är fel. Men det gör sig ju inte så jag får väl lägga alla band på mig och göra det man gör om dagarna. Även fast vi bråkar om medicin två gånger om dagen.

Jag är trött och sliten, natten blev en enda vandringar i mardrömmar. Vad jag än skulle göra så blev det fel och jag fick vänta i evigheter på saker och allt trasslade. Jag skrek rakt ut i drömmen. Frustrerad till topplocket. Det säger väl kanske något om hur jag innerst inne mår, där inne dit jag om dagarna inte kommer åt känslorna.

Det är väl egentligen inte så illa med livet. Sommaren är här. Snart är det tid att bada och sola och finnas till i värme och ljus. Så en kopp kaffe till, i med mina och hennes mediciner och sedan ge sig ut i världen för att gå lite. Skaka av sig alla negativa känslor och låta hjärtat pumpa fort för att även jag rör mig fort. Så får det bli och så ska jag leva mitt liv idag. Även fast världen är totalt galen och tokig och tanken slår mig att om världen vore en hund skulle man avlivat den.

—————-
Now playing: The Divine Comedy – Island Life
via FoxyTunes

Åtgärder

Information

3 responses

3 06 2010
anna

Hoppas hon blir bättre snart!!!!

6 06 2010
Lotta

Jag vet precis hur det kan vara .. har haft som du vet 7 hundar .. 3 katter .. det där e ett rent helvete … bränner mega sår i ens hjärta .. och till och med i ens själ .. att vara gud .. och vara med om att bestämma om avlivning .. fy fan säger jag bara .. men på något absurt sätt så är det ta mig fan våran skyldighet .. är vi som skaffat oss detta älskade djur å det är å förbliver våran förbannade skyldighet att se till att dom har det bra .. även in till det sista andetaget .. Är vi som valt dom .. dom valde aldrig oss .. satan i gatan jag sitter här å storgråter nu ska du veta .. men se det som så här .. hennes flytt till dig var underbart både för henne så ock för din del .. du fick vara med om något unikt .. en själ som älska dig för vad du är .. Ta nu ett djupt andetag för det behövs .. å ja du har all rätt att sörja å det ska man göra .. Mina tankar går till dig å skickar dig en mega kozmoz kramiz till dig .. Lotta …

7 06 2010
WoB

Tack!

Kommentera

