Livet går vidare

7 06 2010

Livet går vidare. Det gör ju det vare sig man vill eller inte. Nog för att det känns eländigt men det finns tröst i eländet. För det första är jag inte slut och nere för räkning. Jag är ledsen och bedrövad och har varit så arg så arg. Men det är naturliga känslor har jag kommit på. De senaste veckornas kaos inom mig är bara tecken på att jag är sund nog att bli förvirrad. Så jag går vidare. Lägger den lilla pälstussen jag klippte från hennes päls i en liten plastpåse som jag sedan lägger ner i en prydnadskruka. Plockar ihop alla hennes saker, hänger upp halsbanden i hallen i väntan på att nästa hund blir min vän. Lägger den av henne så älskade pipleksaken bredvid ett nästan nytt tuggben på kattens klösbräda. Sätter ner Chips, kattens, matskålar på golvet igen. Där de stod före Kita blev en av oss på riktigt.

Så får det bli. Jag dammsuger, torkar golven. Röker och minns. En dag, rätt så snar dag, kommer en annan pälsvän bo med oss och den ska få vara en av oss. Jag kände Kita i blott ett och ett halvt år men vi blev vänner direkt. Sedan dess har vi varit vänner och tro mig, vi är det fortfarande, även om hon inte tar fysisk plats längre. Själen måste liksom tagit vägen någonstans.

Så jag torkar golvet en andra gång. Sätter mig ner och upptäcker att katten stryker sig mot mina ben där jag sitter, precis som hon gjorde före Kita flyttade in och började valla kattstackaren. Så där och då bestämmer jag mig för att livet får gå vidare.

Kita

Kita i full fart

—————-
Now playing: Deep Purple – Lalena
via FoxyTunes

Åtgärder

Information

Kommentera

