Ett hunderbart liv

15 06 2010

Det är lätt nu, livet. Minuter som försvinner i ett glädje och lyckorus. Jag är trött men glad. Vi har sovit lite, jag och Dipp och Chips. Slumrat och drömt medan tv4 pratat på datorn. Jag börjar lära mig konsten att se när Dipp behöver gå ut. Jag bemästrar den inte men jag börjar förstå. Än så länge pratar vi inte samma språk men vi är bägge villiga att lära, att försöka förstå.

Igår var Dipp full av energi och totalt splittrad, det var en dag med många intryck för en liten valptjej. Hon studsade runt som en guttaperkaboll, bet på allt hon fann och nästan lyfte från golvet när huvudet och därmed öronen vispade runt i luften.

Idag är det samma energiknippe, men samlat och bestämt. Hon nosar sig runt i lägenheten, finner sina platser, försöker förgäves nå kattens intresse. Däremellan ligger hon bredvid mig i soffan och tuggar på sina tuggben i lugn och ro. En underbar liten varelse som jag inte kan annat än älska. Jag har fått lägga undan mattan, handdukar, kläder, skor, blockera dörren till toaletten så att Dipp inte äter upp Chips torftiga lämningar. Det är visst godis för en hund, kattavföring.

I morse  vaknade jag 5 av att en hund verkligen ville ut. 5. På morgonen. Men det var bara att ge sig ut i sommarmorgonen. Fast det visade sig ju vara rätt så njutbart ändå. Fåglar som kvittrade, solen som sken sommarmorgonvarmt. Så vi gick där i någon sorts spirande symbios, ännu inte fullt klara över vad den andra vill, men återigen, vi försöker nå varandra.

Så dagen har än så länge gått ut på att dricka kaffe, kolla på nätet, avstyra diverse hundupptåg och springa in och ut för att få till den där totala rumsrenheten man så gärna eftersträvar. Däremellan har jag torkat upp olyckor, busat och stojat och som sagt även sovit en liten stund.

Livet är väl ungefär precis som jag vill ha det. Dessutom ska min yngsta son komma om en stund.

FAN VAD DET ÄR GOTT ATT LEVA!

Förresten undrar jag varför alla börjat stava ordet paus med ett vilsekommet e i slutet? Pause, det är ju engelska ju.

Åtgärder

Information

2 responses

15 06 2010
Irene

Hej! Så skönt och underbart för dig att du hittat en ”tjej” hund som du känner för! Allt tar sin tid men i detta fall gick det fort. Önskar er alla tre massa gott! Hoppas jag blir inbjuden på lite Chips och Dipp, läs kaffe snart.
Kramizar

16 06 2010
WoB

Du vet att du alltid är välkommen på en kaffe!

Kommentera

