Som en bibel inuti bröstet

2 07 2010

Jag vet inte längre. Nyss var det vinter och snöhögar som upptog hela världen. Nu är det en tryckande värme, den som man längtat efter så länge. Fast jag vet ju som sagt inte. Allt bara flyter fram, över tidens stockar och stenar. Egentligen spelar det ju ingen roll vilket väder som visar sig utanför mina fönster. Jag är ju alltid inuti mig själv. Fast jag har kommit överens med mig själv att sluta bråka. Lägga ner alla mentala vapen och fulla flaskor. Jag är ju alltid inuti mig själv ändå.

Min balkong har jag städat och gnidit ren från alger och smuts och andras minnen. Jag är nog en av få som har ett glasbord på min balkong. Men det har jag. För att jag vill ha det så. Troligen kommer jag snart ångra mig, när regnet slår mot glaset och måsarna skiter på den blanka ytan. Men än så länge är jag nöjd.

Jag har varit ute hos mina vänner, några av de få jag har. Kanske egentligen de enda jag har. Troligen är det så nu för tiden. Även fast jag har så många inuti mitt hjärta så finns det inte plats i livet för alla jag saknar. Så jag sitter på landet, går ner till bäcken och tittar på när Dipp, hunden doppar sig och skvätter vatten över ängarna. Jag står där och finner en ro som jag sökt i hela mitt liv. Jag lät tiden läka alla sår och nu är det bara ilskna ärr inuti min själ. Det tog mig så länge men nu är jag här. Vid en bäck med en hund och smaken av espresso i munnen och en av alla mina framtida cigaretter i mungipan. Vatten som porlar, oändlig himmel och en framtid som andas.

Nu är jag sjuk. Men bara till kroppen. Nått virus eller nån bakterie har tagit sitt näste i min kropp och alla leder värker och de fåtal muskler jag har gör sitt för att hålla samma tempo som lederna. Förkylningsblåsa på tungan och en sådär onödig känsla av att det skulle vara orättvist att jag är sjuk just när sommaren masat sig hit. Men det funkar ju. Jag kan sitta på min balkong och skåda upp och ner och in och ut i världen. Lägga ett spår åt hunden och kela med katten på nätterna. Livet är inte längre en dröm om bättre tider. Det ÄR bättre tider. Bättre och bättre för varje dag!

Åtgärder

Information

Kommentera

