Varvid vår hjälte reser sig ur sjuksängen

5 07 2010

Idag får gärna solen skina igen. Nu när jag behagar vara frisk igen. Ja, jag kan till och med låta den falla på dig, du hör, jag är på ett strålande, givmilt humör. Fast så klart så har solen bestämt sig för att jäklas med mig och håller sig gömd på ett ytterst retfullt sätt. Den är en riktig retsticka, den där solen. Jag har hört talas om fjärran länder där den skiner mest hela tiden, men jag tror nog mest det är en vandring sägen. Ni vet som råttan i pizzan ungefär. Fast å andra sidan lever vi ju en tid när den där osanningen blivit en sanning för att så många upprepat den. Det är ju så vi förhåller oss till osanningar nu för tiden. Ni vet, typ, ”alla som har sjukersättning är friska” och sånt.

Nog om sjukdom och elände. Idag brinner jag av verksamhetslusta. Tanken är att jag ska hinna med en massa saker. Som att lägga spår i skogen åt hunden Dipp. Städa lägenheten som förfallit under mina snuviga dagar. Åka in till la stada för att besöka kära mor. Titta på ny tv åt samma mor. Duscha, det får jag inte glömma. Det har jag inte gjort sedan… ja faen vet när det var. Inte så fräscht att sitta på bussen med kroppsodören sipprande från de paniskt ihopklämda armhålorna. Förresten, bussen ja. Hur faen ska jag göra med den? Inga pengar på busskortet och sms-biljett eller kontanter funkar inte härifrån och inga pengar på kontokortet. Hm, det där blir en svår nöt att knäcka. Oerhört svår när jag tänker på saken. Oerhört svår faktiskt. Rent av omöjlig faktiskt. Så dumt.

Men problem är till för att övervinnas. Helt klart. På något sätt löser jag väl det där kan jag tro. Faen vet hur bara. Västtrafik har lite att lösa på sin sida av pengahanteringen. Det är ju knasigt att det bara finns ett enda sätt att betala på när man ska resa över två zoner. Med kort. Så om jag löser mitt problem så får de allt lösa sitt problem. Annars kan aldrig vi tu mötas mer.

Solen ja. Det var väl där vi började? Solen lyser med sin frånvaro. Tunga himlar och tunga sinnen. Fast det är varmt och gott. Så jag låter väl udda vara jämt för den här gången.

Nu kaffe, cigg, tankar på att sluta röka och börja träna och sen in i duschen. Man har att göra vill jag mena.

Åtgärder

Information

Kommentera

