Ismael

7 07 2010

Den är slut nu. Jakten. Det finns ingen helig Graal och om den funnits så är den borta för länge sedan. Någon annan har den nu. Sitter med den i sitt slott och räknar penningar och byk. Tvättar de samma. Själv lägger jag mig ner i gräset och drar en suck.

Alla brunetter och blondiner och pengar och cigaretter och tv-apparater och bilar och arbetstitlar och fuck you offs är lagda till gamla tiders skuld. Gräset luktar sommar och nyklippt och kittlar min kind om jag vänder mig om och letar bakåt. Stråkar och pukor i det samma som är en stund då ingen finner något.

Vi har letat så länge nu. Letat efter det som var, det som fanns, det som skulle bli och det som… fanns.

Inget fann vi. Bara samma stenar och snö och granar och varm asfalt. Som knogjärn mot nyrättade tänder. 20 månaders pina blir en blixtrande sekunds pina. Så lätt kan det vara. Ligg ner, tänk på allt som är gott och låt det ske. Du vet, du vet inget. Det borde du veta om du inte vet något. Men det är något jag vet och du får leta reda på.

Ärligt talat så här nära mitt liv har aldrig Kent varit. Men allt stämmer, från min födelse i en snöstorm till allt det andra

Jag föddes i en snöstorm
Jag antar det var kallt
Det finns inga vittnen från den dagen

Och jag växte upp snabbt
från min barndom var det allt
Jag föddes redan slagen

Det fanns ingenstans att springa
man vågade inte gå
Man tog betäckning, höll sig gömd

Det finns ingenting här som kan få dig att förstå
Låt det förflutna vara glömt

Jag ljög med luften det är ett inbyggt fel
Man kan inte sätta eder som inte finns på spel

Jag ser en framtid där
Jag kunde bli något stort
Så blås en kyss och fyll min kvot
Då tänker du högt
och skriker tyst
Och håller andan genom monologen
som skrevs för din inre röst
Du lät exakt som Ismael
Minns du Ismael
Jag är din Ismael

Du sa ”Jag längtar tillbaks till 1997″
Jag sa ”Vill du ge upp är det är ditt val”

Jag föddes på ett sjukhus
dit folk mest kom för att dö
Vem bryr sig om ditt 90-tal?

Det tog 25 år av missförstånd
Det tog 25 år att ens komma så här långt

Jag ser en framtid där
Jag kunde bli något stort
Så blås en kyss och fyll min kvot
Då tänker du tyst och skriker högt
Memorerar hela jälva monologen
som skrevs för din inre röst
Du lät exakt som Ismael
Minns du Ismael
Jag är din Ismael
Åtgärder

Information

3 responses

8 07 2010
Cattis

DAMN!
Det där var vackert!

8 07 2010
WoB

Tycker du? Märkligt att andra kan se det man själv känner. Märkligt men mäktigt!

8 07 2010
Tabun & Heligheter « PåRiktigt

[…] WoB säjer att det inte finns någon helig Graal, åtminstone inte i hans händer och jag har den inte heller, för då hade det varit mycket ljusare, här omkring mej… […]

Kommentera

