Samtal med en mor.

8 07 2010

Sådär tunn och vit har du aldrig varit tidigare, inte förr. Sådär vinglig var inte din gång då när jag själv var liten och värnlös. Ensamheten som plågat dig har blivit permanent och din alldeles egna. Dom där händerna du har, fanns dom i dig tidigare, växte de ut ur ett skri och en plåga? Som en krum rygg och tomma tankar färgar livet dig torr och gråvit.

Har du alltid varit sådan som du är nu, under livets färger och former? Var det bara ett skal som föll av bland förtjockade blodådror och döende celler? Eller är det bara ett skal du är nu? Man kan försöka nå dig och ibland finns du där, levande och pulserande och livfull. Men så ramlar livet ner över oss igen och kvar finns bara samma meningar och upprepade ord. Färgat hår och tunna kläder under koftor och filtar.

Det är ensamt nu. Det är en sorg som bor i halsen och kväver alla försöka att minnas det som var. Gråt som pinar sig upp genom bröstet och ut i salta tårar. Bandet tillbaka nöts sakta ner och kvar finns bara tunna fibrer som leder bakåt, till det som var julaftnar och födelsedagar och måltider och grå vardagstristess. De enstaka sovdagarna har blivit ett sovande liv. Själv står jag nyss avkliven bussen och funderar på hur jag ska orka fly än en gång. Stegen till ditt hem blir så tunga och ensamma. Stegen bort allt mer pågående.

Regnbågen finns kvar. Den är bara osynlig just nu. Blek och sjuk. Kämpar för att återvinna himlen och mitt liv. Det slår mig att jag egentligen inte vet något om dig. Inget alls. Du levde ett helt liv innan jag ramlade ner på jorden. Ett osynligt sedan dess. Egna tankar och minnen som jag aldrig kommer åt. Minnen av kärleksnätter med han som tillsammans med dig gav mig tillvaron. Där jag sov i min säng och drömde om framtiden. Jag och det som är mitt liv finns för dig men du tränger aldrig vidare i världen. Inte längre. Inte nu. Inte alls.

Åtgärder

Information

Kommentera

