Lusten till lusten

9 07 2010

Jag funderar och förundrats över hur livet kan ändra sig, mitt i farten, som en liten pil. Det var inte länge sedan, inte länge sedan alls, som jag inte fann något hopp om att överleva livet. Nu är allt annorlunda. Hoppet finns i mig varje mikrosekund, varje andetag, varje hjärtslag. Som att få ett nytt liv i gåva men behålla klokskapen från det förra. Precis som en belöning för det mentala och själsliga slitet. Märkligt och mäktigt och underbart.

Då satt jag i mörkret som föll omkring mig i lägenheten. För att överleva sekund för sekund. Aldrig tänka mer än precis det som fanns i mig och det jag fann var svärta och ångest och depression och ensamhet och rädsla. Inget annat. Blott dessa ting, dessa känslor.

Sen hände något. Jag vet inte vad det var och jag bryr mig inte om det. För så sade min terapeut åt mig att jag ska göra. Inte fundera så mycket, känna mer. Känna riktigt. Rätt. Känna det som är, inte det som kan ske. Kanske.

Då var min lägenhet och mitt liv kala. Tomma på allt förutom det viktigaste. En pinnstol i köket och en dator i vardagsrummet blev min värld. Det och madrassen som låg på golvet i mitt sovrum. Det och min katt. Det och cigaretter och alkohol och koffein och läkemedel. Inget annat.

Nu kliver jag in i mitt hem när jag öppnar dörren. Mina saker, min smak, min doft, mitt liv. Soffa och sängar och stolar och gardiner och tavlor och en hund och en katt får symbolisera mitt nya hopp om livet. Jag är annorlunda nu.

Annorlunda men bättre.

En bättre människa.

En lycklig människa, vad nu lycka kan tänkas vara. För mig handlar det om det lilla. Dagens första kaffe. Den sömninga känslan när man sovit gott. Känslan av regn innanför kragen. Lusten att leva. Det räcker med den. Lusten att finnas till.

Jag dricker mindre nu. Rökar mindre. Planerar sluta. Röka alltså. Jag behöver inte döva lika mycket, lika ofta. Jag vill inte döva. Alls. Lust!

Jag är som återfödd. PÅ nytt född.

Lust!

Åtgärder

Information

Kommentera

