Fåglar

13 07 2010

Spriten jag dricker är löslig säger de. Löslig i mig finner jag. Ge mig något stärkande. Något för mina inälvor att bråka med och min hjärna finner glatt och stillande. Det är som att tiden står stilla i min värld. Låt bödeln finna min nacke, låt döden finna mitt liv. Jag skrattar åt dem ändå. Bödel och död står med byxorna vid anklarna och skäms. Själv så finner jag det lustigt.

Intet som jag finner funnits finns. Inget som lever kan dö och inga flottar flyter. Finner du mina ord märkliga? Jag vet, det gör jag med. Men när jag var liten, blott en tvärhand hög, sände den svenska televisionen sommarprogram där engelska barn rymde till skogs och Tom till Mississippi. Jag vaknade av att en tv föll på mitt huvud och sedan dess har mina tankar varit märkliga. Det blir så när man får en 1070-tals tv i skallen.

Jag saknar de där barnen. Jag saknar Tom. Läser om inget och finner allt. Vill så gärna men kan inget. Saknar kärleken, en kvinna som jag kan kalla min. Eller vid namn.

Det är tomt just nu.

Fåglar som är gamla har en ege n s kog
D D/C G A D Bm7
Fåglar som är sjuka sjunger ing en ting
Bbmaj7 Em7 D
Fåglar som är kära köper ingen ring
A G
Fåglar sitter aldrig på f ågelkrog
Fmaj7 Bm7 E7
Fåglarnas själar vet aldrig fåglar av
Am Am/G Am/F#
Fåglar som är döda har ingen grav
Dm7 Em Dm7 Em Cmaj7
Den som var en fågel syntes inte till
och hon som fick vingar flög genast bort
Fåglar som kan minnas är en sällsam sort
Själv kan ingen flyga när man vill
Fåglarnas farfar äter upp råa ägg
Åtgärder

Information

Kommentera

