Jag skäms inte alls

18 07 2010

Man må vara ett svin. Kanske är det så det ska vara. Svinar mest sönder mig själv nu för tiden. Det finns inga människor i min närhet som jag kan förstöra genom att finnas bredvid dem. Går dit jag vill och går därifrån igen. Galenskapen i mig är min och bara min.

En god vän föreslog att jag har drag av manodepressivitet. Hey, det är inget drag. Det är nog en del av mig. Förmågan att falla lika fort som jag sedan reser mig. Egentligen är det ju något bra. För ingen kan säga åt mig att jag känner för lite. Ett tag fick jag medicin mot nämnda sjukdom. Kanske skulle jag ta upp frågan med min läkare igen. För det gör förbanat ont att ramla och slå sig sådär.

Som läsaren nu märker så skäms jag inte för mina problem. Mitt psyke är ytterst bräckligt och mitt humör ostabilt. jag dricker åt helvete för mycket fast jag borde sluta helt och hållet. Jag bråkar med okända människor när jag är som mest tokig och jag gör mitt bästa för att förstöra mina social relationer och nätverk. Måhånda en smula talangfull i skrivandets konst men för lat för att göra något med det.

Men som sagt jag skäms inte. Psykisk ohälsa är inte alltid det samma som det som rapporteras om i tidningar. Det är faktiskt ytterst sällan det är så. Det bara gör förbannat ont och man är bara farlig för sig själv. Det finns många sätt att ta livet av sig, en del långsammare än andra. Det är ju inte det att man vill dö, man bara orkar inte leva. Det finns runt omkring oss alla. Märkligt nog i en tid när vi får allt vi vill ha och lite till.

Så jag är en psyksjuk alkoholist som har svårt för inskränkta människor. Så svårt att jag själv riskerar att bli inskränkt i min känsla av att de är fel.

Men den där delen av mig är ju knappast allt. Inte ens en liten del av mig. Bara mig. Sjukdomen går att kontrollera med mediciner och terapi. Alkoholismen kan bara jag själv göra något åt men som det är nu så behöver jag faktiskt alkoholen för att orka leva. Många tycker att jag pratar skit när jag säger så men det är dagens sanning. Mina dagliga öl gör att jag kan ta mig ut, gör att jag kan prata med andra, gör att jag kan gå till affären. Så döm mig om du vill men återigen, jag skäms inte.

Åtgärder

Information

Kommentera

