Letandet fortsätter

18 07 2010

Svart hund, svarta tankar färgade mig igår. Jag vet inte riktigt längre, igen, vem jag är. Jo, det vet ja ju, kanske. Men den där personen som bor i mig är inte den samma som jag är vän med. Det bubblar och pockar på. Melankoli kan det nog kallas. Jo, det kallas det. Känslan av att vara totalt usel och genomelak. I min värld får man inte vara elak. Men det sipprar i mig. Ut genom porer och upp genom munnen. Ropar på hjälp på ett sätt som gör att ingen vill eller orkar hjälpa.

Men livet jag lever är ju egentligen tämligen trivsamt. Hunden och katten och ett hemligt hem. Ett slott att gömma mig i. Går från sängen till köket och tillbaka och trivs. För det är ju så nu för tiden. Jag har liksom kommit hem. Sedan den där soffan dök upp i mitt liv så är de här väggarna min boning. PÅ riktigt.

Jag vet inte längre hur jag skulle göra eller bli i framtiden. För den är ju här och jag har gjort så lite. Så ytterst lite. Följt dagens nycker tills jag gick vilse. Det har varit lite för lätt för mig tror jag. Vägt för lite. Allt har kommit till mig utan att jag kallat på det och till slut så fann jag mig vara i en situation jag inte ville vara i. Bara för att jag trodde att andra ville jag skulle vara där.

Det är nog bara en liten återgång i allt som drabbat mig. Jag är så lycklig nu att jag har tid att summera och summan stämmer inte. Det är dags att släppa färgerna och gasen som styr mig och ta kontroll över livet. Framtiden oroar mig. Nästa år går min sjukskrivning ut och målet är givetvis att sluta vara sjuk. Men jag är fan inte redo. Tror jag. Men jag kanske oroar mig i nödvändan?

När jag vaknar är allt ok. I en stund. Sen svartnar det för min själ igen. Famlar och letar efter meningen med livet och finner inget annat än kaffe och cigaretter. Men så går jag ut med hunden och ser hennes livslust och finner frid igen. En stund. Kanske skulle jag verkligen leta upp det där torpet i en skog och bli vad jag alltid trott mig bli. En gubbe i skogen. Lite lagom nedpissad och lycklig. Fast det passar sig väl inte.

Nä, det får allt bli en cigarett igen. Sluta sluta röka för ett tag.

Åtgärder

Information

Kommentera

