Vissa saker händer bara inte av sig självt.

23 07 2010

Jag tittar på bilden jag har av mig själv i huvudet och finner den vara fel. Så totalt fel. Den är gammal och bleknad och fransad i kanterna medan spegelbilden jag möter är en annan man. Min identitet är inte längre den samma. Jag är på intet sätt missnöjd, för fasen, jag har slitit som ett djur att bli den jag är nu. Det var tusen, millioner gånger, lättare att läsa till sjuksköterska än att lida sig till den jag är nu.

Någonstans finns jag kvar i rullorna. Som ett spöke dyker mitt namn upp då och då på papper och datorskärmar och minnen. Men det är minnen av någon som inte är jag. Den jag var då var falsk, inför mig själv och för andra. Det vara bara det att jag så gärna ville tro mig vara det där. Av det var jag intet.

Jag äger ingen av praktiskt förmåga att sköta ett liv enligt ordning och reda. Än mindre att sköta andras. Papper gör mig less och planerade gör mig sorgsen. Möten gör mig paniklagen och morgondiskussioner kring frukostbordet frustrerad. Bohem kallas det på ett fint sätt. Slarver på riktigt. Men då är jag väl en sådan då. Problemet, som var då, är att jag är en lycklig människa om jag får vara en slarver. Ytterst olycklig om jag måste vara ordningssam och plikttrogen och prestera saker som andra vill jag ska prestera.

Att gå hem den där dagen 2004 var det bästa jag gjort. Någonsin. Det var svårt, men nödvändigt.

Så nu är jag inte alls den jag var. Fast jag har någonstans den där bilden kvar av mig själv i skallen. Det slår mig med häpnad varje dag jag finner mig vara lycklig. OM nu lyckan kan sägas finnas. Det som var har varit och är borta och det som är här nu är det som gäller. Inget annat. Frågar du mig om vad jag gör om tio år så kan jag bara svara att jag har ingen som helst aning och att det gör mig lugn i själen. För tusan, jag kanske inte ens lever om en timma, hur ska jag då veta vad jag gör om 10 år? Vill jag ens veta?

Men det är underbart att veta att något kommer hända. Att livet inte längre står stilla, som ett tåg på en perrong utan rusar fram och att jag själv har en del i förändringen.

Så jag är väl depressiv och ångestfylld och ett jävla problem för allt och alla, men det är ändå absolut inte illa att vara mig. Inte alls.

Det har varit fasen så mycket värre.

Lately I really, feel like I’m rolling for ___ like Philly,
I feel like I’m losing control of myself, I sincerely,
I apologize if all that I sound like, is I’m complaining,
But life keeps on complicating, an’ I’m debating,
On leaving this world, this evening, even my girls,
Can see I’m grievin’, I try and hide it,
But I can’t, why do I act like I’m all high and mighty,
When inside, I’m dying, I am finally realizing I need help.
I can’t do it by myself, too weak, 2 weeks I’ve been having ups and downs,
Going through peaks and valleys, dilly dallying,
Around with the idea, of ending the shit right here.
I’m hatin’ my reflection, I walk around the house tryin’ to fight mirrors,
I can’t stand what I look like, yeah, I look fat, but what do I care?
I give a fuck, only thing I fear, is Hailie,
I’m afraid if I close my eyes I might see her,
Shit..

[Chorus]
I’m going through changes
I’m going through changes

[Eminem]

I lock myself in the bedroom, bathroom, nappin’ at noon,
Yeah dad’s in a bad mood, he’s always snappin’ at you.
Marshall what happened at you, you can’t stop with these pills,
And you’ve fallen off with your skills, and your own fans are laughin’ at you.
It become a problem you’re too pussy to tackle, get up,
Be a man, stand, a real man woulda had this shit handled.
Know you just had your heart ripped out and crushed,
They say Proof just flipped out, homie just swift out and bust,
Nah, it ain’t like Doody to do that,
He wouldn’t fuckin’ shoot at, no-body, he fights first,
But dwellin’ on it only makes the night worse,
Now I’m poppin Vic’s, perks and Methadone pills.
Yeah Em, tight verse, you killed it,
Fuckin’ drug dealers hang around me like ”yes man”,
And they gon’ do whatever I says when, I says it,
It’s in their best interest to protect their investment.
And I just lost my fuckin’ best friend, so fuck it, I guess then…

Åtgärder

Information

Kommentera

