Som att leva en stund

25 07 2010

Livet, den där perioden i tiden när man finns, kan vara så skrämmande bra. Vissa dagar blir allt rätt även fast man gör sitt bästa för att krångla till tillvaron. Man föds naken, sover bort en massa tid och slutligen finns allt på rätt ställe. Man (jag) kan tramsa och trilla och snubbla fram men ändå så gör karma att man får tillbaka det man ger.

Regnet piskar fönstren och tankar min själ. Morgonen avis ligger på bordet framför mig och kaffet jag drack var visserligen kallt men gott. Jag lurar på tillvaron. Eller är det tillvaron som lurar mig? Vem bryr sig om ungdomen när vuxenheten är så trivsam? Tiden när min framtid var ljus är här. Märklig och sagosamt men trivsamt. I soffan ligger hunden, regnvåt och sömning efter att vi var på en promenad i allt det våta och sällsamma. I min bädd vilar en kvinna som är nog så trasig. Alfa till mitt omega. Hon sover med ansiktet djupt i kudden, snarkar lite lätt och bilden jag får av mitt liv är god.

En söndagsmorgon i Viskafors är nog allt jag vill ha. Fast mina drömmar var så stora finner jag vakenheten i det lilla bättre. Gods och gull blir aldrig mitt, men jag har min hydda, skydd mot tankarnas svarta hål och min son var här igår och gjorde det som söner skall. Var till. Snälla säg att livet fortsätter så här. Kanske blir det annorlunda men låt det vara lika vackert. Så jag sträcker mig, låter skuggorna vila och går och tar en kopp kallt kaffe till. Läser avisen och klappar hunden och låter kvinnan sova. Kan jag ge henne sömn så är den hennes. Hon vet ingenting om mig men det verkar som det hon finner är något som i alla fall får henne att vilja vila i mitt mörka sovrum.

Så till ljudet av hunden och kattens tystnad så dricker jag det kalla kaffet, tar reda på vad som hänt i världen och skriver om det som hänt i min. Kanske skulle jag göra annorlunda om saker inte var så knepiga för mig att förstå? Strunt samma. Jag om inte till New York men jag fann Viskafors.

Livet springer alltid fram även i den kalaste miljö

Åtgärder

Information

Kommentera

