Bekännelser från taburetten

19 08 2010

Det tar på krafterna att vara mig. Jag. Jag tror jag sagt det tidigare men jag säger det igen. Att leva i en kropp som faller samman med en själ som ständigt bråkar med världen tar på krafterna. Jag lovar. Det är länge sedan jag nickade instämmande till allt människor sade mig. Nu för tiden så kokar det i mig, brusar som en treo i vatten, när folket som lever i världen inte längre gör mina tankar tillmötes.

Så därför tänker jag inte vara glad och trevlig och inställsam. Jag tänker skrika och bråka och bli förbannad, för att inte kvävas av mina tankar. Låt världen gå sin väg, jag står kvar. Låt världen rämna, jag är hel. Blir hel, finner världen dum och mig själv klok. För jag har inget annat val.

Fast det klart. Jag behöver inte vara elak. Så klart behöver jag inte bli elak. Även när världen är elak mot mig. Men jag är så trött, så trött på att vara någon som bedrar genom att inte säga min mening, mina tankar och mina känslor. Så om jag då förfaller att vara elak så får det väl bli så.

Därför så tänker jag vara ensam. Dricka mitt dagen-efter kaffe och röka mina dagen-efter cigaretter och tänka mina dagen-efter tankar. Låsa min dörr, endast gå ut när hunden tarvar ut. Sova, äta, leva. Jag är trött på att leva mitt i världen. Min plats är i mig själv. Där finner jag mig själv vara god och glad och ensam. Där lägger sig huvudvärken, den ständiga huvudvärken, till ro. Där lyssnar jag in mig själv och mitt hjärtas slag.

Därför mina ovänner, därför tänker jag inte göra något alls idag. Inget som jag inte själv vill.

Åtgärder

Information

Kommentera

