En trälmänniska talar

19 08 2010

Det roar mig oerhört att de som propagerar allra mest för individualismen är de som allra mest ser på alla som jämlika, eller ska vi snarare säga likadana. De ser på sin granne och säger åt sig själva att dennes misslyckanden i livet beror på slapphet eller lathet eller bristande uppmärksamhet eftersom de ständigt jämför sig själva med resten av världen och finner den egna personen vara mallen.

Så de säger åt oss andra, vi som inte riktigt dög, att våra bristande framgångar beror på att vi inte tar i på rätt sätt. De blundar mycket vackert för att alla kanske inte har samma förutsättningar att skapa sig ett liv där man kan köpa sig tid och samtidigt slösar den.

Sjukdomar och frånvaro av ”vinnarskalle” viftar de bort när de tänker sig hur de själva skulle vilja ha ledigt och vara fria. De glömmer så gärna att sjukdom, arbetslöshet och det som så populärt kallas för utanförskap kanske inte är någon man aktivt valt. Det är nog väldigt sällan en människa väljer att bli arbetslös. Jag måste erkänna att jag faktiskt inte känner en enda människa som sagt upp sig för att leva på det sociala. Däremot känner jag en hel del människor som faktiskt inte får jobb. Jag veeeet, helt tokigt, men det är sant.

Men de roar mig, fast de borde oroa mig. De hela och de rena som slår sig för bröstet och ställer sig själva för mall för hela mänskligheten. Hur det sedan går ihop att de inte själva är miljardärer och ständigt lyckliga och faktiskt inte är speciellt viktiga för mänskligheten får någon annan fundera ut. Jag menar, kan Kamprad och Bill Gates så borde ju faktiskt de med klara av det hela?

Men de allra flesta är ju hyggliga människor? Eller är de? De allra flesta är ju vidsynta och kloka och toleranta? Eller hur var det nu med det där egentligen?

Själv är jag bara underbar!

Åtgärder

Information

One response

19 08 2010
puffan78

Underbar! Jepp! WORD! 😀

Kommentera

