Svammelsurium

19 08 2010

Nope. Nej och njet och inte. Tänker inte, vägrar tänka. Låter livet passera förbi. Låter tillvaron finnas och inte göra annat än att finnas till jag med. Så får det vara. Jomen serru. Valår och svalår och talår som det är. Själv så vägrar jag välja. Just nu tänker jag då rakt inte välja. Men däremot så ska jag ta hunden på en lång promenad, gå ut i världen och våga vara mig. Åka in till la stada och köpa ett nytt hundkoppel. För att jag kan, för att jag vill. För att jag måste. Men det där måstet sammanfaller med min önskan så det är helt ok.

Sen ska jag åka hem igen. Gömma mig för världen. På det där oefterhärmliga sättet som bara jag kan gömma mig på. Stänga av mobilen, stänga av världen. Stänga av mig själv och stänga av tiden. Titta på böcker och läsa film. Eller något sådant. Rensa i livets rabatt. Äta farlig mat och dricka farlig dryck. Sova farlig sömn och hela tiden vägra titta på klockan.

Kyssa mig själv, mjukt och innerligt. Backa banden, städa. Dammsuga upp all lort och damma av bord och stollar. Bli lite lagom galen, sådär charmigt som bara jag kan bli, vara. Lämna alla fula skeva ord bakom mig. Radera mina tankar.

Det är ett val jag gör. Jag trivs med att välja. En gång i tiden valde jag aldrig. Nu väljer jag jämt. Hela tiden kryssar jag mellan grynnor och skär. Utan att en enda gång gå på grund. För det mesta.

Så jag låter musiken spela, minuterna ticka, timmar läggas på hög. Dricker kaffe och kväljs. Det är som det ska vara i mitt liv. Som jag förtjänar lever jag mitt liv. För vem ska annars göra det?

Åtgärder

Information

Kommentera

