Helgsnatter

3 09 2010

Helgen står för dörren och jag hänger väl med på resan. Även om det faktiskt inte spelar den allra minsta roll för mig vilken dag som jag vaknar till så är det ändå något speciellt med fredag. På samma sätt som det är speciellt med måndagar. Att vakna en måndag är rätt kass, att vakna en fredag gör att det sjunger lite i bröstet. En skön sång. Vad det där beror på vet jag inte. Gammal vana?

Därför kommer jag att städa lägenheten ren, gå ut med jycken på en promenad och besöka modern. Köpa chips och dipp och Fanta och ha det alldeles förbannat bra. Inget jäkla fredagsmys, det var länge sedan jag hade det. Det var när barnen var små och man köpte just chips och dipp och Fanta till barnen, öl till sig själv och visste att man hade känslomässigt råd med att vakna på lördagen och vara seg.

Nu för tiden är jag seg varje jävla morgon, oavsett öl eller inte dagen före. Men det är nog åldern tror jag. Det där med att livet börjar vid 40 tror jag inte ett skvatt på. Enda fördelen med att vara 40 är att man inte är så förbannat ängslig hela tiden. För vad andra ska tycka, för vad man själv tycker och för saker man sagt eller inte sagt eller kommer säga eller inte kommer säga. Jag har landat i mig själv som det så fint heter.

Men det är lite märkligt det där med ålder. Allt som man lovade sig att aldrig pyssla med har blivit något trivsamt och gott. Skogspromenader, country, ha hund, fotriktiga skor, långkalsonger på vinter, shorts på sommaren. Sandaler, för tusan, glöm inte sandaler. Hade någon hittat mig med sandaler på fötterna för 20 år sedan hade jag nog tagit livet av mig. Nu för tiden har jag kommit på att det är vedervärdigt fult, men skönt. Fotsvamp är inte skönt däremot.

Till kvällen blir det fotboll på tv. Landslaget ska vinna har jag redan bestämt. Därmed basta.

Men innan allt det där ska jag dricka lite kaffe till. Eftersom jag är missbrukspersonlighet ut i fingertopparna så dricker jag alltid lite för mycket kaffe. Sådär mycket så att hjärtat hamrar i bröstet och det nästan blir lite svårt att andas. Svetten bryter fram och i det läget tänker jag ”kanske skulle man ta en kopp kaffe till?”

Jo, en kaffe till.

Åtgärder

Information

Kommentera

