Svamparna i mitt liv

5 09 2010

Röd svamp. :o)

Något händer med mig. Konstiga tankar dyker upp. Som att jag fått för mig att jag ska börja plocka svamp. Varifrån kom den idén? Ok, nu för tiden verkar det som att hela världen plockar svamp. Eller kantareller snarare. Att plocka andra svampar verkar vara okänt för de flesta. Fast jag själv å andra sidan är osäker på om jag känner igen en kantarell om jag så vaknar upp bredvid den.

När jag var liten så var jag ofta med min mor i skogen. Hon var tossig på att plocka svamp. Alla omöjliga och möjliga sorter. Hon visste namnen på vartenda svamp, om de var giftiga eller ätliga och vad man skulle göra med dem. Själv så intresserade det hela mig föga. Jag brukade leta porrgömmor istället. Sådana där som fanns då på den tiden. Där någon make hade smygit ut i skogen och gömt sina porrtidningar. DET var jag duktig på att hitta. Svampar var totalt ointressanta. Då.

Men det verkar så förbenat mysigt att plocka svamp. Liksom vuxet. På riktigt.

Det är väl så att tiden har gått. Jag är mer intresserad av skogens avkoppling än av porr. Dofterna och ljuden som finns i en barrskog på hösten. Så jag lurar på att börja leta. Det enda som hindrar mig är att jag faktiskt inte kan påminna mig om att någonsin ha hittat ens en liten fotsvamp i skogen. Det verkar som att svamparna undviker mig. Jag brukar mest hitta stenar och kottar och grenar och sådant. En och annan gammal ölburk har jag hittat med. Men svamparna, som skogen sägs vara full av, gömmer sig så bra att jag knappt vet om de finns på riktigt eller om det hela bara är ett enda stort practical joke från världen på min bekostnad. Alla pratar om någon jag inte hittar liksom. En vacker dag kommer någon att berätta för mig att ”svamp finns inte, vi har bara lurat dig”. Fast det verkar en smula långsökt måste jag erkänna.

Kanske ska jag börja med att öva lite? Leta champinjonburkar och sådant först. För att senare övergå till enklare svampsorter som man kan se även som svampblind.

Tja, i vilket fall som helst så slår det hela mig med häpnad. Att jag ens kommer på tanken.

Strange!

Åtgärder

Information

2 responses

5 09 2010
Irene

Fly me to the moon….. Har inget med svamp att göra. Kanske jag kan hjälpa dig med att sortera ut de ätlig från de icke ätliga? Ha det skönt i skogen

5 09 2010
WoB

Tja, om jag mot all förmodan hittar en svamp så nog behöver jag hjälp för att veta om jag ska äta den eller vänta med det till en av de där dagarna man inte riktigt vill vara med 🙂

Kommentera

