Den tröstlösa jakten på kärleken.

12 09 2010

Det är en Weeping Willows-dag. Lite släpande, melankolisk, sorgsen nästan. Men inte hjärtskärande, huggande sorgsen. Mer bara lojt trött på tillvaron som den ser ut. Det tröstlösa letandet efter kärlek och kamratskap och nykterhet och ekonomisk framgång och medkänsla och hjärta. Trötta tankar som ringlar som en orm i solsken, mellan och över stenarna som själen bygger upp i livets landskap. Inget blir som man vill och när man slutar vilja blir det ändå något man inte vill ha.

Kanske skulle jag må bättre av en promenad. Eller sömn. Eller ett piller som skapar bedövning. Faller och faller in. Utfallet gör ont. Mobilen ligger på bordet bredvid mig. Urladdad och jag är nöjd med att det är så. Jag vill inte, tänker inte, ska inte, vara nåbar hela tiden. Kryper in i grottan som är min lägenhet och gömmer mig för världen och alla dessa krav som hela tiden laddar ur det egna batteriet. Laddar mig själv. I tystnaden som uppstår mellan melodierna som spelar i mina högtalare.

Hunden längtar ut, jag längtar in. Ändå är vi bara en meter ifrån varandra. Hon med nosen åt omvärlden, jag med näsan mot min egna insida.

Men jag får nog ge mig. Bevilja henne utgång. Följa med, där bakom, i flexikopplet. Några steg bakom. Låta henne visa vägen. Det är inte hunden som drar, det är jag som drar. Vrenskas och vägrar låta andra bestämma. Fast jag egentligen tycker det är så underbart att slippa ta beslut, slippa vara kapten för mitt egna liv. Jag är en dålig ledare, en dålig chef. Även för mig själv. Mina beslut är dunkla och oklara, dimmiga. Vart de leder vet jag aldrig. Ingen strategi, ingen tanke bakom dem.

Åtgärder

Information

Kommentera

