Att döda en drake

18 09 2010

Songs of Kristofferson

Image via Wikipedia

Det är en Kris Kristofferson-dag i dag. Regning lördag i världen och lite melankoliskt i själen. Eftertänksamt. Jag slåss mot drakarna i mig. De som förtär och förstör. Mitt svärd har jag tappa och min rustning är rostig men, jag ger inte upp. Den lilla rösten som är min värsta fiende viskar i mitt öra att jag ska förändra mitt sinne, vika ihop mina tankar och stänga ute alla känslor. Men det blir inget av något.

Jag har alltid stått upp för mina åsikter. Till slut. Jag har försökt att trassla ner mig i omvärldens lilla ficka för att passa in, passa in, passa ut. Men tyvärr är jag inte en person som ska göra så. Det slutar alltid med att jag finner mig själv stående på någon sorts tankemässig barrikad. Fast ju mer jag tänker på det ju bättre mår jag. Att säga vad man anser, vad man känner och tycker är den allra bästa ventilen för det gasmoln som är den egna personen. Även när det tar emot.

Jag är trygg här, i mitt lilla bo. Mina vänner Chips och Dipp står bredvid mig. Även fast de är katt och hund ger de mig så mycket mer än jag trott vara möjligt.

Jag fick ett mess på min mobil idag. Där står att jag inte ska gömma mig mer. Att jag ska finnas till. Att jag ska ta klivet ut i världen. Jag vet inte om jag orkar det. Om jag ens vill. Att låsa in sig, stänga av mobilen och dra ner persiennerna är en lyx jag unnar mig. Världen står ändå alltid kvar när jag kommer ut igen. Igår var en gömma-sig-dag. Jag måste ha sådana ibland, annars blir jag tokig. Människor säger att de blir oroliga, att de blir sårade, att de tycker jag är hopplös. Så är det säkert.

Idag tar jag ett halvt kliv ut i världen igen. Mobilen har jag slagit på och persiennerna har jag dragit upp. Drakarna i mig ropar, sliter i mig, vrålar men jag ska vinna över dem. Satan har inget att hämta hos mig. Inte i dag, inte längre. Om jag orkar.

Ibland behöver man inte mer.

Åtgärder

Information

Kommentera

