Panik som består

18 09 2010

Karlsborg, den 9 juni 2006, en av alla dessa v...

Image via Wikipedia

Det blir bättre sen. En del tror att panikångest är något man skakar av sig bara man vill. Det är fel. Ångesten är ett levande väsen. Det slår rot i själen och förgiftar hela livet. Alla dessa år, alla dessa timmar som är för evigt förlorade. Som aldrig kommer igen. Alla kvinnor jag kunde älskat, alla människor jag kunde mött. De är borta, finns inte. I mitt liv. Nu skakar jag, frustar som en tjur inför ångesten. Vägrar låta den vinna men den lägger mig på rygg och kväver mig sakta. Fort. Tungan fryser fast i munnen. Andetagen är som vintervindar. Snö i bröstet. Vitt brus i huvudet. Anden stelnar och blir till något jag inte vet vart jag ska lägga det.

Lusten finns. Lusten till att dränka allt i ett hav av vit vodka och skummande öl. Tankar på att ge sig ut och köpa, stjäla, nyckeln till ro, alkohol. Men inte i dag. Inte idag. I dag. Inte idag.

Jag har förlorat så många tillfällen att jag inte ens  vågar röra vid tanken på dem. Men alla framtida tillfällen ligger orörda i livets kartong. Det är dem jag måste sikta på. Sluta blicka bakåt, för det är ändå bara ett enda stort slukande svart hål.


Dom vill lära dig att krypa, att gå i takt.
Dom vill lära dig marschera, att stå givakt.
Stå på rad och klappa händer, för sakens bästa hålla med.
Lära dig hur vinden vänder, för sakens bästa gå på led.

Dom vill lära dig att ljuga, när det tar emot.
Lära dig bocka och att buga, för någon idiot.
Jag vill lära dig att dansa, om det någon gång blir av.
Om jag får nått att säga till om, då skall du dansa på min grav.

Dom vill lära dig att tvivla, på det du tror.
Gå omkring och vara rädd för, din syster och din bror.
Jag vill lära dig att dansa, om det någon gång blir av.
Om jag får nått att säga till om, då skall du danska på min grav.

Då skall du dansa på min grav.

Då skall du sansa på min grav.

Åtgärder

Information

Kommentera

