När besvikelsen talar.

21 09 2010

Idag, i natt, fick jag tillbaka min morgontidning. Av någon för mig helt märklig anledning så avsade jag mig den för någon månad sedan. I efterhand blev det outhärdligt. Som att skära av en arm, eller snarare en livslång idé-tradition om att dagen börjar med gårdagens skeenden. Så när tidningen ramlade ner i min brevlåda kände jag sådan tillfredsställelse att jag först luktade på den. Jo jag vet, märkligt kanske. En tidning har man kanske inte för att lukta på. Men doften av trycksvärta och kall nattluft är berusande.

Förövrigt har dagen gått åt helvete hela tiden. Jag tvivlar på mitt egna förstånd när jag så väl ser den raka linjen mellan Tyskland 1930 och Viskafors 2010. Sker det som sker verkligen? Är det verkligen så att 183 personer i samhället har röstat på ett främlingsfientligt parti, ett parti som säger att de som kommer är mindre värda än de som redan var här, oavsett vad de gör eller varför de är här eller vad de som redan var här har åstadkommit? Kan det vara sant? Får det vara sant?

Det finns någon sorts pseudodebatt på fejan om man ska ta bort vänner som röstat på Sd eller inte. Själv så vill jag inte ha något som helst med en sådan person att göra. Jag kan respektera deras röst, jag kommer aldrig sluta tro på demokratin. Men jag behöver inte vara deras vän. De som anser att de som kommer ska åka ”hem” igen, de som anser sig vara mer värda än andra bara för att de är födda. De som ärligt talat anser att de har rätt att göra vad de vill medan andra inte har någon rätt alls. Hur ska jag kunna vara deras vän?

Jag kan vara vän med en Moderat. En Allianskramare eller kommunist. Men inte en SD-väljare. Så enkelt är det. De där andra, de som inte väljer att hata, de tycker sällan som mig, men de anser att man har sitt värde som människa.

Något annat kan jag inte känna eller tycka. De som sätter sig över andra kan få göra det. Men jag tänker inte ställa mig bredvid och tiga medan de trampar. Sådant får de 7% som röstar åt det hållet göra.

Åtgärder

Information

Kommentera

