När man tänker på saker.

22 09 2010

Det gör gott att umgås med människor. Det gör gott att få slippa sig själv en stund. Slippa alla tankar och känslor och fan och hans moster i några minuter. Så har jag tillbringat min eftermiddag. Pratat och tjatat och varit. När jag väl kom hem så är tanken att jag ska städa. Ta bort alla fläckar och svinn och låta lägenheten dofta rent och något annat. Vara ifred är lika som att leva i fred.

Det brusar i mig, stångar skallen mot tankar på att världen inte är som jag vill ha den. Att landet inte längre är något jag känner mig en del i. Men det är lätt att glömma. Det är lätt att förstränga, 94% av väljarna valde inte SD. De valde inte som jag vill, inte alls, men de valde inte hat. Moderaterna har ett budskap som jag inte kan skriva under på, men de vill väl. De har bara inte förstått att alla inte är starka. SD däremot har en enda fråga på agendan. Att den som inte är född här ska ut, att den, oavsett vad den gör eller gjort eller säger eller tycker eller är, ska ut. Bara, och bara, för att den är född utanför de gränser vi människor skapat.

Men varje gång jag får mothugg växer jag. Blir större som människa. Det är det som är fantastiskt med en demokrati. Ett fritt land. SD gnäller gång efter annan att de inte får säga vad de vill, att de mobbas och att det råder censur i landet. Men ändå pratar vi bara integration. Det står i tidningarna dag ut och dag in om dem. Ändå säger de sig inte få tala. Problemet de har är att folk säger emot. De vill inte ha motsägelse. De vill ha, de kräver, komformitet. Inget annat.

Så sorgligt att så få som tänker så lite får bestämma så mycket.

Åtgärder

Information

3 responses

23 09 2010
sara

Det ar skillnad pa minska invandringen o rasism, men alla ar sa forblindade av ilska att ingen bemodat sig att lasa SD’s valmanifest. De vill minska invandringen med 90% till danmark o finlands niva. Inte kasta ut dem som redan ar har. Sen att det ar gott om stolpskott som dras till det partiet o gor alla mojliga pinsamma uttalande ar en annan sak. Men a andra sidan finns det homofober I KD eller elitisktiska neoliberaler I FP som gor uttalande som inte star I partiprogerammet. Jag maste

23 09 2010
sara

..saga att media beter sig extremt oproffsigt I denna fraga, spec AB. De ska granska samhallet objektivt, inte ha nagra egna asikter. Istallet gor de klart att de ogillar SD a det grovsta o fordummar o forminskar dem nonstop. Vad ar det for bullshit? Rena rama hogstadie mobbingen, dessutom tror jag det ar kontra produktivt. Ta debatten istallet for att bete er som rabiata barnungar, det galler aven de etablerade partierna. AB’s Vi gillar olika ar ju snarare: tyck som oss eller hall klaffen. Inse istallet att 6% av sveriges befolking ar valdigt missnoja med dagens invandrings politik, men det betyder inte att de hatar invandrarna I sig. Lite perspektiv tack. Sjalv rostade jag pa M. Sa var det med den saken.

23 09 2010
WoB

Fast medias framställning betyder ju bara att de finns i debatten. Att säga att man gillar olika är ju inte att säga att man ogillar SD? Eller så är det precis så och då har ju SD större problem än man ens förstår. Sen är invandringspolitiken en katastrof, men det beror ju inte på mängden eller de som kommer. Det beror på hur vi tar emot dem. Att ett land som har lika många invånare, MED invandrare, som London och tror sig klara sig ensamt inte har några större chanser att klara sig är rätt så troligt. Ändå pratar man procentsatser istället för vad man ska göra.

Kommentera

