Vi hatar när våra vänner vinner

22 09 2010

Jag försöker tänka på saker som är lätta. Som att Elfsborg spelar. Som att städa. Som att jag borde äta. Saker som ger näring och inte tar kraft. Men jag kan inte. Livet gick vidare i Tyskland på 20-talet när nazzarna gick fram i valet. Man sade åt sig själva att det inte var någon fara och att det gick att leva vidare. Nå, vi håller på att göra samma misstag igen. Vi protesterar genom att tänka, inte säga. Alla skakar på huvudet och säger att det är priset för demokrati.

Tyskland ångrar sig. Alla säger i efterhand att de inte visste. Att de inte förstod. Dumheten regerar. Folk dog, och folk kommer dö. För att alla ska vara vänner, för att ingen säger något.

Men det finns hopp.

Såklart finns det hopp. En del, några, lär av historien. Fackeltåget på söndag mot rasism och mot SD kommer gå. Lugnt och stilla. Vi är många som tycker att sakers tillstånd är åt helvete.

Men just nu känner jag mig ytterligt ensam.

Över eller förbi?

Åtgärder

Information

Kommentera

