Livrädd med stil

25 09 2010

Vi stod där, skrek åt varandra. Jag var livrädd, arg men livrädd. Han var någon som skulle ta hand om mig, bekräfta mig, göra mig vuxen. Vi stod där, i mitt pojkrum. Han hade stormat i där, skrek, full och eländig. Söndrig och förstörd av livet, men det såg ju inte jag då. Han var bara min far som skulle slå mig än en gång.

Han gjorde det när det brast. Eldfängd och gråtmild. Så rädd för livet att han gjorde mitt till en ständig kamp. Där vi stod så hände något. Jag såg att jag var lika lång. Att jag var starkare. Att min balans var bättre. Att hans blå ögon som glödde av missriktat hat var rädd. Det var inte längre han som jagade mig. Jag stod kvar när han rasade över bordet för att greppa tag i mig, för att få mig till den han ville vara.

Det hände på tre sekunder. Jag tog tag i hans händer, slog honom lika hårt som han brukade slå mig. Rakt över ansiktet, glasögonen flög av. Han stannade upp. Förvånad och förvirrad. Jag skrek, han skrek, vi skrek. Där och då slog jag gång på gång honom över ansiktet. Blodet sprängde fram.

Efter den dagen var inget sig lika. Han blev lugn. När han blev arg gick han in i sitt rum, kom inte ut på flera dagar. Men fred rådde. Som när man skär av våldet med våld.

Sedan dess har jag aldrig varit rädd för någon annan än mig själv. Samma hetta, samma blod som rusar till mig. Samma tankar, samma sätt att vara på. Arvet går inte att kasta bort. Det finns i mig. Samma sätt att sätta sig över andra. Samma ordrikedom. Han skrev alltid vackra brev. Som små noveller. Lappar med sköna ord, en skrivare. En sökare. En rädd man. Precis, precis som mig.


Åtgärder

Information

Kommentera

