Regnet blev så varmt när alla männskor grät.

25 09 2010

Nä jag pallar inte hösten. Den gör mig arg, bara genom att finnas. Den gör mig ledsen. Bara genom att finnas. Den borde inte få finnas. Den borde bli något annat. Sen sommar eller tidig vinter. Jag pallar inte hösten. Den gör mig illa och jag har inget sätt att skada den. Den bara finns. Den består av tid, en massa tid. Mörk tid.

När andra pratar sig varma om höstlöv och värmeljus pratar jag mig varm om vad som helst som inte är hösten. Värmeljus gör mig deprimerad, höstlöv gör mig deprimerad. Hösten gör mig… ja gissa vad.

Men så går man ut. Så som man måste när hunden kräver uppmärksamhet, kärlek och frisk luft. Man går ut, känner den kvarvarande värmen från julis heta dagar. Allt finns kvar, trots att det är mörkt. Skogen sprakar av färg, andas liv. Det är svårt att bli deprimerad av hösten som fenomen. Det som gör mig deprimerad är tanken på att det snart är mörkt och kallt hela jävla tiden. Att man behöver skor som är vattentäta och ögon som ser bättre än mina. Det är tanken som gör mig deprimerad. Inte hösten som period.

Att inse sådant gör att det är värt varje pissfläck hunden gör på golvet. En dag slutar hon pissa och kvar finns bara tvånget att gå ut och smaka på det man är rädd för.

Jag hoppas leva till våren. Jag vet inte. Kroppen är av sådan art att den inte lovar någonting, oavsett vad man gör. När man sedan misshandlar den så inser man att den kanske inte alltid tackar och tar emot tyst. Folk som mig dör tidigt. Det är inget annat än fakta. 40 och nu är det allvar. Det går inte längre att sparka på sig själv utan att det blir märken.

Men när våren kommer ska jag vara där. Känna den allra första värmen, sätta mig bland snö och påsklilkjor och vara i världen. Det är så det måste få vara.

Livet är fan i mig helt jäkla fantastiskt.

Förövrigt är det här vad jag lyssnar på, det som ger mig hopp och lust.

Åtgärder

Information

Kommentera

