Lite klarare tankar

26 09 2010

En god sömn är bästa medicinen mot ett överhettat förstånd. Till slut somnande jag, vid 6 på morgonen. När jag vaknade vid 11 så kände jag direkt att något har lagt sig i mig. Den där känslan av totalt oförstånd så att säga. Nu när jag fått alla fula ord, alla dumma tankar, ur mig så kan jag se lite klarare på vad som hänt.

Jag blev helt enkelt förbannad chockad av att SD faktiskt kom in i riksdagen. Att leva i en tid när sådant sker trodde jag inte att jag skulle vara med om. Det retar mig, jag blir förbannad, när folk säger att vi kan vara vänner ändå. Som att man måste tycka samma, likadant. Så hur ska jag göra nu då? Rasa leder ingenstans. Det som gäller är att bemöta, bemöta, bemöta. Eftersom deras argument är så i grunden enfaldiga och enögda blir det inte så svårt. Arbetsamt måhända, men inte svårt.

Problemet är ofta att debatten blir så upphetsad och elak. Det är svårt att inte bli förbannad när människor skyller alla, precis alla, problem på en enda grupp människor och dessutom pekar ut en enda religion som ansvarig till haltande sjukvård, äldrevård, dåliga pensioner, växande socialbidragskostnader, bråk och brott. Det är ju så lätt att tänka på det sättet. Man slipper helt enkelt tänka speciellt mycket, dessutom så svär man sig själv fri som en del av problemet. Som jag ser det så är invandringspolitiken ett enda stort misslyckande. Vi tar emot människor och förvara dem sedan. Endast förvara dem. Ställer dem utanför samhället och sedan undrar vi varför de blir förbannade. Ilska är ofta rädsla. Att komma från krig och bli satt i förvar samtidigt som man säger att personen är misslyckad, oavsett vad det gör, är inget annat än en redig grogrund för problem.

Men lösningen kan väl ändå inte vara att sluta bjuda in människor? De behövs, de behövs desperat. Befolkningen blir äldre, behoven av arbetskraft kommer bli skriande. Man vet om det, inom äldreomsorgen där jag själv arbetat nästan hela mitt arbetsliv, har man pratat om pensionschocken i 20 år nu. Men inget händer. Lönerna är fortfarande låga, arbetet fortfarande organiserat på samma sätt. När man blir ensam är det rätt skönt att få hjälp, det vet alla. Ändå så tar vi inte emot den hjälp som finns i form av nyanlända människor. Istället så marginaliserar vi dem och när det går snett så är det deras problem. Hur tänker man då? Tänker man alls? Nä, då röstar man på den enkla lösningen. De som bor här ska ”med piska och morot lockas att flytta tillbaka till sina hemländer” sedan ska vi inte ta emot mer människor. När det brinner så avvisar vi brandkåren. Hur fan ska vi släcka elden då?

Det finns gott om invandrare jag inte tycker om. Det finns gott om Svenskar jag inte tycker om. Men jag kan ju liksom inte se på dem som en och samma grupp och tro att alla är likadana. Det finns inget land som heter invandrien. De som kommer kommer från hela världen. En del är vita, en del svarta, en del troende muslimer, en del är troende kristna, en del har bara religionen som något man anser sig vara utan att ens tänka på den i tre sekunder. Själv är jag agnostiker. Men om någon frågar som nog känner jag mig kristen. Men det betyder ju inte att jag tror på allt dumt som står i bibeln. Det samma gäller nog de flesta muslimer.

I Borås finns det en ung man som säger att ”det mångulturella experimentet har misslyckats” eller något åt det hållet. Så klart det har. Det finns ju inte. Det finns däremot en satans massa kulturer som inte blandas. För vi tillåter inte det. Hur ska invandrare kunna ta del av det som anses vara Svensk kultur om vi inte pratar med dem? När inte ens SD kan presentera vad som är svensk kultur även om de kramar om den hårt, hur ska då invandrare förstå den?

Det är så enkla lösningar på svåra problem som SD presenterar. Jag kan anse vad jag vill om deras utsprung, deras totala brist på ideologi, deras tankeförmåga och deras empati. Jag kan läsa vad de skriver och förstår inte hur de tänker. Men det betyder inte att de kommer lyssna på mig om jag gapar. Det är dags att läsa på riktigt ordentligt. För alla, för jag tror och hoppas att debatten blir både intensiv och långvarig.

Det är väl ändå det som är en stor del av den Svenska kulturen? Att diskutera. Tiga leder ingen vart. Skrika leder bara till att man möts av aggression. Så vi pratar väl, då tycker jag.

Läs mer på bland annat: Sydsvenskan, Technicolor, Aftonbladet debatt

Åtgärder

Information

3 responses

26 09 2010
Junie

*applåderar!*
Jag håller med om precis allt i det här inlägget.

26 09 2010
Åsa

Håller med fullständigt och instämmer i applåden:-)

26 09 2010
WoB

Jag märker att det är lite lättare att resonera när man inte är tvärarg 🙂

Kommentera

