En dag till går alltid

30 09 2010

Luce a Notre Dame

Image by GriffinPeter via Flickr

Det är en ny dag. Ännu en gång gick solen upp, ännu en gång fick jag vara med. Åren går och grå hår börjar dyka upp i skägget. Det glänser lite av silver här och var på skulten på mig. Så underbart. På tv pratar man om sättet vi valt att leva, med det där hamsterhjulet de flesta av oss villigt går in i. Köpa saker som vi sedan måste lämna därhän för att vi aldrig har tid för dem, vi måste samla mer pengar för att köpa andra saker. Ett liv fullt med saker. Sen så ordnar vi loppis, för att bli av med de där sakerna som vi slitit så för. Så märkligt. Så ytterligt märkligt. Jag lägger ingen annan värdering i det hela än att det är märkligt.

Själv ska jag gå ut i solen, tvärs över vägen och upp över servicehemmets parkering till skogen. Släppa hunden lös, röka och gå och slänga med benen över tuvor och stenar. Andas allt det där som finns att andas. Bara för att jag kan, bara för att jag vill. Det är ett privilegium, en gåva från universum. Det kostar inte mer än kläderna på kroppen, tobaken och en billig tändare i plast.

Kanske borde jag vara lite mer ledsen idag. Troligen ska jag vara det. Men just nu så lever en känsla av att jag får se allt som min gode vän inte får se. Som att han överlämnat åt oss att ta hand om stjärnorna och värmen från solen, lämnat gryningar och solnedgångar och julaftnar och mängder med tråkiga dagar. Åt oss att handskas med, att leva i. Han gav oss det förtroendet. Han litar på att vi fixar det.

Det förtroendet kostar inte heller det något.

Åtgärder

Information

Kommentera

