Nu när sedan är då.

30 09 2010

Det är inte så länge sedan. Inte alls, bara några andetag sedan. Då när jag var ung och tog dagen som den kom. Hoppade från jobb till jobb för att hålla mig flytande. Levde som man bör med kvinna och barn och drack som man skulle. Då när framtiden var just framför. Som det är nu har jag inga som helst minnen av att det var svårt att leva då. Men så klart var det lika svårt då som nu. Fast annorlunda. Jag kan inte påminna mig om att jag tog några beslut om något. Saker bara hände. Föll i mina händer. Det som föll ur dem tänkte jag inte så noga på. Det var ju bara att hålla ut dem igen. Vänta på nästa droppe lycka som föll i de kupade händerna.

Sen läste jag. Gick på högskola gubevars. Även det utan egentligt mål. Det bara skulle vara så om man är någorlunda begåvad. Visst hade jag min ångest. Visst hade jag depressioner. Visst kröp jag ihop, kurade ihop mig i sängen. Men på något sätt fanns det där hoppet om något utanför som skulle frälsa mig. Något utanför skulle göra mig hel. Om det var status eller pengar eller en vacker kvinna eller välartade barn eller 60 timmars arbetsvecka, jag vet inte?

Så klart gick jag sönder. Så klart trasades jag mellan de två kvarnstenarna. Hoppet och verkligheten.

Det var inte alls länge sedan. Inte alls. När jag gav upp. Förföll. Slutade bry mig om annat än att överleva varje sekund. Vissa gånger brydde jag mig inte ens om det. Vissa gånger försökte jag att inte leva alls.

Nu är framtiden en smula bakom mig. Valen är inte längre oändliga. Jag kommer aldrig bli ung rockstjärna. Jag komme aldrig mera vara ung. Det går inte att skylla på ungdomen längre. Men ändå lever jag mitt i livet. Trivs, även om mina val förbluffar en del. Kanske rätt många när jag tänker på saken. Så jag fortsätter väl leva då.

Åtgärder

Information

Kommentera

