Passus om mat.

30 09 2010

När jag är bortbjuden, jag vet, men det händer ibland, så tänker jag ytterst sällan på om glassen är köpt eller hemmagjord. Ärligt talat så skulle jag inte se skillnad på sådant hur jag än försökte. Glass smakar glass liksom. Umgås jag över mat tillsammans med vänner så tänker jag inte på saken alls. Men man ska visst det. På tv följer jag gärna ”halvåtta hos mig”. Det är lite kuligt. Men kanske inte av den anledningen som man kan tro att jag ska tycka. För jag häpnar över hur folk rangordnar saker.

”Glassen var inte hemmagjord så där får hon/han ett minus”. Var den god? vill jag fråga. Men det är nog inte så man ska fråga längre. Såsen ska ha kokat i vattenbad i 4 dagar för att få bort all mjölighet. Själv så kokar jag en köpepåse i de tre minuterna som man ska koka den och sedan blir det jättegod sås. Ser man på. Fail.

Jag skulle inte ha en chans. Helst ska man ju ha odlat potatisen själv, slaktat kon, varit nere i Frankrike för att köpa vinet och gud nåde den som just köper glassen.

Blir det inte lite konstigt när prioriteringen blir hur man gjort något, inte vad det smakar? Lite som när man fick fel på matteprovet i skolan för att man räknat fram resultatet på fel sätt. Även om summan blev rätt.

Fast det är så klart inte hela grejen. Så klart inte. Folk efterlyser saftigare kött, mer smak eller mindre smak på gratängen. Ännu större elände blir det om en efterfrågar mer och en annan mindre smak. Att tillfredställa smaklökar är svårt. Tydligen.

Men nog är det ett festligt program. Även fast jag inte gjort det själv.

Åtgärder

Information

Kommentera

