Från toppen av en sten

2 10 2010

När man sitter på en sten i skogen, när temperaturen är precis så där lagom för en fleecetröja och en jacka och löven singlar ner från björkarna så är det lätt att finna en känsla av något som liknar frid. För några sekunder vindlar världen förbi och iväg. När hunden skuttar som en liten hare över stenar och kryssar mellan fallna träd så kommer tankar som är mjuka. Allt det hårda, alla föresatser om att stå på sig och vara en man faller till marken med liknande dunsar som av höstäpplen som faller på en gräsmatta.

Du vet när man hör ljudet av sina egna hjärtslag trots att vinden viner stilla mellan trädkronorna. Som att vila i varmt, salt vatten. Flyta omkring mellan allt det där som står som kobbar och skär i livet. Jobb och pengar och fyllor och busstidtabellen. Jag vet inte, det är sällan jag erkänner det, men så är det, vad man ska göra av sitt liv. Hur man ska göra för att göra rätt. För sjutton, jag vet ju inte ens hur jag själv ska fylla dagen. Men någonstans så ringer de där orden i mig, de som jag hörde som ung. Att man måste ta ställning annars faller man.

Men just där i skogen så är allt öppet. Allt flyter och jag är nöjd med det. Hunden slipper gå i koppel. Slipper gå fot. Slipper lyssna på min eviga svada om hur hon ska uppföra sig. Hon får göra precis som jag. Nosa på allt som skogen erbjuder. Vara fri. För just där är hon det. Precis då. Jag behöver inte oroa mig för att hon ska sticka. Hon kommer då och då för att kolla läget innan hon fortsätter att likt en dåre springa fram och tillbaka, nosa på än det, än det. Jaga fåglarna som flyger, inte för att hon tror att hon ska fånga dem utan för att det är roligt att springa. Själv sitter jag stilla på den där perfekta stenen jag funnit. Den som troligen många suttit på förut. Men nu, eller i alla fall precis i den sekunden, är den min och bara min. Eller om det är jag som är dens. Kanske äger en sten mig?

Förövrigt är jag kraftigt inne i Elton Johns ”Chartbusters Go Pop! 20 Legendary Covers from 1969/70 as Sung by Elton John”. Precis hur bra som helst.

Sometimes I feel too old to work, too young to die
but I’ll drink wine and whisky, I’ll keep smoking ‘till I die
I wear a suit of sadness made by experience
for I believe that in the end time will heal what men can’t mend

Chorus

I’m a natural sinner, born a sinner’s son
Evil’s been my motto, distrust everyone
I’m a natural sinner, born a sinner’s son
Evil’s been my motto, distrust everyone

Big men with small mind now , they’re not hard to find
Now they ain’t got no good side, it plain greed that covers up what’s inside
Now ride the confusion, withhold your trust
Struck with your own hand when you think the cause is just

Chorus

Na na na na….

Chorus

Åtgärder

Information

Kommentera

