Tänka på precis ingenting

3 10 2010

First inkling..

Image by Bods via Flickr

Vi skulle gått på fotboll idag, jag och min vän Sami. Det var hans och hans frus 40-års present till mig, en Elfsborgsmatch. För att inte Sami skulle behöva vara allt för nervös valde jag en match som kanske inte är den som drar mest folk. Så det blev Elfsborg-Åtvidaberg. Den spelas idag och idag finns inte Sami. Så jag nöjer mig med att lyssna på webbradion och tänka på precis ingenting i de 45×2 minuterna som en match tar. Bara lyssna och hoppas och vara ”närvarande i nuet”. Som man sig bör i dessa dagar av självförverkligande.

En smula rastlöshet bor i min kropp. Men som någon klok människa sade, rastlöshet är bara ett tecken på att man inte har någon fantasi, så ska jag väl hitta på något att göra. Städa badrummet behöver jag göra så det ligger väl nära till hands att jag kommer finna mig själv därinne bland vattenånga och såpdoft. Eller så lägger jag mig för att läsa. Det finns alltid något att göra. Faktiskt. Det var länge sedan jag tillät mig att känna mig rastlös utan att rätt omedelbart göra något åt det.

Det är sådär söndagstyst som det bara bjuds i oktober. Himlen är skiffergrå och inuti mig finns en tystnad som ekar när jag ropar. Det är inte tystnaden jag är rädd för, det är ekot som skrämmer mig.

I aviserna kan man läsa om att vi har ett utökat terrorhot. Vilken märklig värld vi lever i. Alla färger har bleknat och kvar är snart bara svart och vitt. Av och på. Fel och rätt. Diskussionens tid verkar vara över. Nu gäller bara skrik och hot. Höjda röster, höjda krav. Jag kan inte säga att jag trivs alls i den här världen. Överhuvudtaget. Jag som vill smaka på alla frukter har snart bara äpplen eller päron att äta och man måste, måste, välja vilken av dem man vill ta en tugga ur.

Det verkar vara dags för ännu en kopp kaffe. Fast varför säger jag att jag ska dricka en kopp kaffe när jag dricker ur en mugg? Ännu ett av livets alla mysterium.

Åtgärder

Information

One response

3 10 2010
Åsa

Ja i ett annat liv på en annan plats kanske ni kan göra ett nytt försök. Går inte rastlösheten inte över så kan du ju alltid komma hit och röjja:-)

Kommentera

