När ingenting händer.

5 10 2010

Study in Black

Image by dragon762w via Flickr

I dag får jag sannerligen svårt att slå mig för bröstet och förklara att jag är viktig. För jag har gjort precis ingenting. Alls. Letargi. Det dröjde ända tills 16.30 innan jag ens drack kaffe. Det där lugnet jag talade om tidigare i veckan är nog på väg bort tror jag. Det börjar brusa i mig, en lätt bris som rör upp den lugna vattenytan som har varit min själ i några dagar. Små bubblor av oro som stiger upp mot himlen. Den välbekanta känslan av onödig muskelspänning i käkarna och tungan. Som om jag försöker hålla kvar luften jag andas.

Min vackra hund går oroligt fram och tillbaka i lägenheten. Vill att vi ska ut i solen tror jag. På en längre promenad än de vi varit ute på. Vi har hittat ett nytt ställe, precis bredvid där jag bor. Det är konstigt, jag har snart bott här i tre år men först nu hittar jag en skogsdunge som ligger bara tvärs över vägen. Ibland ser man inte det som ligger närmast.

Ikväll ska vi ut på landet igen. Jag har lite ont i magen eftersom det blir första gången jag åker dit utan att Sami väntar på verandan. Han brukade sitta där och se lagom pillemarig ut när man slog igen dörrarna till den röda Volvon. Men det är ännu en av alla de saker som vi som lever måste göra. Men att vi ska dit kan jag ju inte få Dipp att förstå. Så hon vankar fram och tillbaka lite lagom uttråkad. Hon vet ju inte att hon kommer få springa loss på ängarna. Det är mycket man inte vet i livet.

Förövrigt, som en ren passus, så roar det mig att SD-folket marscherade ut ur kyrkan idag när prästen började prata om människors lika värde. Ut från kyrka och övriga riksdagsledamöter och dessutom en troligen mycket snopen kung. Det blir nog inte lätt för Åkessons gäng om de ska känna sig ”kränkta” varje gång mänskliga rättigheter, människors lika värde och kampen mot rasism ska nämnas i Riskdagen. Blir inte många minuter närvaro då inte. Ytterst roande måste jag säga när ett parti som gjort det till sitt att kränka andra känner sig kränkta över att inte alla bara tiger och ger dem rätt. Men det som är positivt är att många kanske allt mer får upp ögonen för vad de har röstat fram. Att vara kritisk till invandringspolitiken är inte det samma som att uppmana till att ta avstånd till alla människor och dela upp oss i olika värde. Då finns det annat att rösta på än SD.

Åtgärder

Information

Kommentera

