En prick på Google Earth

7 10 2010

A high resolution of Downtown Los Angeles as v...

Image via Wikipedia

Det sker inga dubbelslag i mitt bröst idag. Hjärtat är alldeles lugnt, inte stilla, men lugnt. Det pumpar precis den mängd blod jag behöver i just precis den sekunden den sker. Så förunderligt. Hur vet hjärtat sin rätta takt när jag själv är i sådan otakt?

I träden utanför fönstret glesnar trädens kronor allt mer. Som ett snöfall av gula löv. Hur vet löven hur de ska singla ner? Är de inte rädda när de faller?

Under tiden inget sker så dricker jag kaffe ur små koppar och röker på min pipa. Ständigt beroende av någon sorts drog. Kalla det koffein eller nikotin eller alkohol eller kärlek. Själv faller jag utan något som stöttar mig. Något som finns utanför mig. Fast det är kanske så man lever livet, aldrig riktigt så självständig som man tror sig vara. Summan av mina laster ökar ständigt. Saker som faller in, när andra, mindre, faller ur. Byter alkohol mot socker och nikotin mot fett. För att sedan lägga till alkohol och nikotin igen. Som en cocktail av synder.

Där jag just nu sitter kan ingen höra mig. Som en liten prick på satellitbilderna som läggs ut på Google Earth. Just precis bredvid en grusig landsväg. En slö höstfluga surrar i fönstret och solen går aldrig mer ner. Världen är full av tändved och vekar. Explosionen i våra bröst gör oss osäkra på om det verkligen smäller runt omkring. Jag är ständigt hungrig, jag vet inte riktigt varför, men det är väl något som fattas mig. Jag ger världen ett finger och lägger mig ner på den främmande soffan och läser ur en bok om andra, påhittade, människor.

Ibland får man göra så för att inte bli tokig.

Åtgärder

Information

Kommentera

