Saknaden.

9 10 2010

John Lennon - Liverpool

Image by drinksmachine via Flickr

Där ute i en skogsglänta där solen skiner ner mellan allt mer nakna grenar sluter jag någon sorts fred med mig själv. I några minuter struntar jag i att bråka med mig själv. Bara står och låter höstvärmen värma min frusna själ. Efter sömnen finner man alltid livet. Det lockar och pockar och berättar att man borde göra en massa saker som man egentligen inte vill. Betala räkningar och handla mjölk och laga bilen eller ställa in cykeln för vinterförvaring. Men just där så låter jag allt det där vara.

När vi kommer in i lägenhetens unkna värme slår jag upp balkongdörren och låter allt det friska skjuta det instängda i bröstet. Små dammtussar virvlar runt på parketten medan hunden ligger och gnager på benknotan jag köpte igår åt henne. Benfragment i hela soffan. Blod i mina ådror. Jag har ingen som helst aning om hur jag ska få dagens tid att gå. Det är väl så. Det är gott så. Det är som jag vill ha det. Inga planer, inga skyndsamma göromål som står och knackar på min rygg. Bara vara och njuta av att jag fortfarande lever.

Jag och hunden har varit hemifrån. Vi var på landet och jag tror inte att Dipp, hunden, märkte att någon fattades. Själv kunde jag inte släppa tanken, hur jag än försökte, att min vän skulle glida ut från köket på det där lite skrangliga sättet han hade. Som om han fortfarande var en tonårspojke som inte gått in sina nya långa ben. När jag stod och rökade på trappen som kändes det hela tiden som att han stod bakom mig och att jag strax skulle höra honom säga ”äh, höll käft”. Men ingen röst talade på det sättet. Det var bara tysta röster som pratade om minnen av honom. Märkligt och förunderligt.

Jag försökte gå den väg han gått, försökte finna lite av hans själ där i skogen där han slutade sitt liv. Kanske fann jag något av en gnista som han lämnade kvar. Bäcken som porlade och det höstvåta gräset, doften av skog. Kanske fann jag någon sorts avslut där. Eller så fann jag inget annat än skog.

John Lennon, min hjälte, skulle fylla 70 år idag. När han dog 1980 kommer jag ihåg att jag tyckte att 40 år är väldigt gammalt. Jag förstod inte riktigt pratet om att han dog ung. Själv var jag då bara 10 år. Nu när jag själv är 40 och min vän dog som nybliven 40-åring så finner jag åldern vara oändligt ung. Man är mitt i livet och själv kan jag känna att mycket faller på plats. Att jag mer än någonsin vet vem jag är. Så tragiskt att dö när man är 40. Så tragiskt att bli mördad vid 40. Så fasansfullt att någon ska må så dåligt att den väljer att dö för egen hand vid 40.

Så därför ska jag idag lyssna på Lennon, tänka på Sami och leva mitt liv.

 

Samis dröm, hunden Stoija.

 

 

Åtgärder

Information

2 responses

9 10 2010
Gullan

Fan va jobbigt med din vän 😦
Ja idag tycker man ju att 40 år är ingen ålder, och tänk att John Lennon skulle fyllt 70, svårt att tänka sig på nåt sätt!
Själv har jag en kluven inställning till John Lennon. Han har gjort mkt bra musik med tänkvärda texter, samtidigt som han ibland verkade bete sig som ett ärkesvin……lite som Thomas Di Leva, har tyvärr mkt svårt för den sortens människor. Inte så att nån skall vara felfri, för det är ingen, men när man utger sig för att vara nåt man inte är….nä, och det tycker jag tyvärr att John i mångt och mkt gjorde, men inte fan var han värd att bli skjuten 😦

Ha en fin lördag iaf……och det där med benfragment i soffan det har vi gemensamt, men hör å häpna så är det sämre ställt med dammråttorna hemma i Gullans lilla tvåa numera :O

9 10 2010
WoB

Fast grejen med Lennon är ju att han faktiskt aldrig försökte vara någon ängel eller visa sig som en sådan. Många saker han skrev var ju öppna som sår om just vilket arsle man kan vara i världen. Men folk har liksom fått de där två låtarna, Give Peace a chance & Imagine på skallen. De är ju inte ens i närheten av det bästa karln gjorde. Alls.

Så bra, har du lärt jycken att jaga dammråttor? 🙂

Kommentera

