När dagen slår sig fri

23 10 2010

A cropped and retouched picture, showing a hea...

Image via Wikipedia

Man vacklar upp ur sängen och finner världen märklig. Folk läser för lite. Helt klart. I aviserna finner man att människor upprörs över att krig betyder att människor dör. Som om det vore något att uppröras över. För tusan, krig betyder död. När sedan människor på uppsatta positioner anser att wikieliaks läcka om kriget i Irak kan äventyra människors liv och lem slår man sig för pannan. Är inte det där Irak-kriget över? Hur ska då en rapport om det krig som är över kunna äventyra något liv? Förutom då de generaler och politiker som tyckte det var en bra idé att döda folk fria?

Nä, sur blir jag. I ett land som inte längre har ett försvar utan bara en styrka som är beredd att gå Natos ärenden så undrar jag. Över vår bild av krig. Hur vi kan tro att det betyder vita män i vita uniformer i vita ärenden.

Men så går dagen vidare. Den rämnar och går itu. Jag själv står kvar, utan känslor förutom avsky. Jag lyssnar på Elvis och finner livet märkligt. Inte alls förunderligt, men märkligt. Längtar efter tider som inte finns. Dagarna faller in i varandra nu får tiden. Faller på plats och jag upplever dem liksom i efterhand. Längtar efter en enda jävla känsla. Dövar de få jag har. Rumlar och tumlar och nog är tillvaron lite konstig?

Nog borde jag dricka lite kaffe. Nog borde jag skärpa mig. Nog borde något vara nog. Ändå så förfaller jag in i att vara märkligt märklig.

Kanske en promenad?

Åtgärder

Information

Kommentera

