Passus

2 11 2010

När jag var lite blev jag rädd för att börja brinna spontant. Jag hade läst något om man kan börja brinna av sig själv och genast föddes tanken på att det skulle hända just mig. Jag låg i badet i timmar livrädd för att börja brinna helt plötsligt. Att dö brinnande. Synd att jag inte redan då förstod att det som brann var själen. Den brinner än. Fast jag ligger i mentala badkar så ofta och mycket jag kan. Inget kan släcka den. Inget kan släcka mig.

Sen blev det reumatism. Jag läste om reumatism och tittade på mina fingrar och fann att de icke var raka såsom furor. Livrädd igen. Efter det var det en mångårig rädsla för stelkramp. Varje sår, varje sticka, varje minsta lilla spricka i huden gav uppslag till ändlös skräck. För att inte kunna öppna munnen, för att inte överleva.

Några lugnare år följdes av rädslan för att svälja tungan. Det blev en tanke som fanns hela tiden längst framme i arsenalen av alla andra tankar. Ett sug i magen varje gång jag svalde saliv. Epilepsi. Fallandesjuka blev nästa. Den blandade sig med alla de andra rädslorna och förlamade mig. Gjorde mig halt och lytt i livet. Dödsjuk utan att vara det allra minsta sjuk.

Nu för tiden har jag förstått att jag slösat alla dessa år med att vara rädd för saker jag inte ska vara rädd för. Men att förstå betyder inte att det lilla suget i magen går bort varje gång jag sväljer maten jag äter. En del njuter av mat. För mig är det en kamp att äta. Smaker är inget jag söker, däremot konsistens.

Så meningslöst. Så dumt.

Så eftersom det är meningslöst läser jag vidare och förväxlar mitt egna liv med alla andras.

Så skumdumt.

Åtgärder

Information

Kommentera

