Söka mening finna svaren

6 11 2010

Kyrkogårdarna flammar och gnistrar. Lågorna möter den svarta novemberhimlen och under himlavalvet går vi som är kvar, vi som överlevde alla kyrkogårdar i hela världen. För första gången, i vilket fall som jag kan minnas, så har jag inte varit på kyrkogården för att tända ljus. Jag tror väl att min faders grav är upplys av min moders låga. Själv så sitter jag i mitt hem och tänker på sakernas tillstånd. Hur det kommer sig att jag får leva och vara levande medan så många dött som barn eller unga. Jag grubblar medan en tand värker som ett samvetets påminnelse. Allt är förgängligt, tänder och liv. 

Jag kan undra om mina efterlevande kommer tända ljus på min grav. Jag föredrar att tro så. Vad annars ska man göra av sin ångest för att bli bortglömd än att välja att tro på det som ger lindring? Så jag kan för min inre blick se hur mina vuxna, åldrade, barn står vid min grav en gång om året och tänder varsitt ljus för mitt minne. Men det blir väl ett svart ljus kan jag tro.

På mitt vardagsrumsbord ligger ett chokladpapper min slarviga yngste son lämnat kvar efter sitt besök. Han var här i går kväll och sov över. Jag vaknade av att jag hörde honom kalla på hunden och gå ut med henne medan jag fick sova vidare. När jag stapplade ut i köket såg jag att både hund och katt fått mat av grabben. Kan man önska mer av livet än barn som tar ansvar, som är medkännande, som tar egna vettiga beslut? Trots chokladpappret så finner jag bara ljus inom mig när jag tänker på barnen som fått den otacksamma rollen av att vara mina ättelägg.

När jag reser mig och tittar ut genom fönstren ser jag bara min egna mörka spegelbild. En tjock kort man som bär livet i en ryggsäck som skär in och ger smärta i ländryggen. Orden faller från mina tankar. Gå ner i vikt, sluta dricka, börja leva. Annorlunda. Samtidigt som jag inte vet varför jag ska göra allt det där. Jag ser inte målet med sådant. Jag förstår inte vad det skulle ge mig som jag inte redan har.

Så kvällen blir väl som kvällar blir. Röka, titta på tv, dricka kaffe, fundera över livet och spy upp alla grå känslor.

Åtgärder

Information

Kommentera

